אחרי המלחמה - חייבים להדיח אותה: כך מירי רגב השאירה את ישראל במצור

אי אפשר לטעון כי המשרד הופתע, שהנהלת המשרד לא ידעה, שלא משכו בכנף המעיל של השרה או של מנכ״ל המשרד - כולם הכירו את האיום האיראני. כולם היו צרכים להיערך למלחמה מול איראן

אבי אשכנזי צילום: אבשלום ששוני
מירי רגב בשטח
מירי רגב בשטח | צילום: חיים גולדברג פלאש 90
4
גלריה

אי אפשר יהיה לטעון כי המשרד הופתע, שהנהלת המשרד לא ידעה, שלא משכו בכנף המעיל של השרה או של מנכ״ל המשרד. הרי כולם יודעים שמדינת ישראל היא ״מדינת אי״, שאין לישראל קווי ספנות נוסעים, שספינות הקרוזים לא פוקדים את נמלי ישראל. כולם הכירו את האיום האיראני. כולם היו צרכים להיערך למלחמה מול איראן. היא לא באה עלינו בהפתעה, מעל שני עשורים אנחנו חיים את האיום האיראני, נערכים למלחמה.

חיילי פיקוד העורף מקבלים את הנוסעים הישראלים אשר הוחזרו לישראל באונייה
חיילי פיקוד העורף מקבלים את הנוסעים הישראלים אשר הוחזרו לישראל באונייה | צילום: דובר צהל

הבעיה הגדולה של משרד התחבורה והגופים שתחתיו, כמו הנהלת רשות שדות התעופה, ומנהל התעופה האזרחי, שהם מתנהלים כמו משרד חסר מעוף - כזה שאינו מצליח לנהל חשיבה מחוץ לקופסא. הפקידות הבכירה של הארגונים המסואבים של משרד התחבורה פשוט מעדיפים לקבע את הבלגן את הכאוס שנוצר בעקבות המלחמה, שאין בא ואין יוצא.

אפשר להפעיל את התעופה הישראלית בקלות, גם כאשר יש מגבלות התקהלות בנתב״ג. היו פה כבר מלחמות ומבצעים ניסו לירות על נתב״ג טילים, ניסו וביצעו פיגוע טרור בנתב״ג, אבל אף אחד לא חשב לנתק את ישראל מהעולם.

כאוס בדלפקי אל על באתונה
כאוס בדלפקי אל על באתונה | צילום: מיטל שרעבי

אבל יש עוד פיתרון פשוט שבעבר נעשה בו שימוש נרחב. לפני שנבנה טרמינל 3, כשעם ישראל גילה את חו״ל וטרמינל 1 לא עמד בעומס הוקמו בערים הגדולות תל אביב, ירושלים, חיפה ובאר שבע טרמינלים קטנים. הנוסעים היו מגיעים עוברים את הבדיקה הביטחונית, שולחים את המזוודה למטוס מקבלים כרטיס עליה למטוס.

קראו לזה למי ששכח ״שרות טרום טיסה״ מאז כבר עברו שינויים היום ניתן לכרטס כבר דרך האינטרנט מהבית. חלק ניכר מהנוסעים מגיעים כבר רק עם טרולי קטן והישראלי כבר מתורגל לעלות למטוס. ניתן היה לבצע מהלך פשוט להקים כמה טרמינלים ארעיים בשניים-שלושה מוקדים בארץ כמו ללמשל בגני התערוכה בתל אביב או באיירפורט סיטי או אפילו בבנייני האומה בירושלים. לבצע שם הליך בידוק ביטחוני כולל סריקה של תיקי היד במשקף לבצע הליך של בדיקה והחתמה של דרכונים. ולעלות את הנוסעים על אוטובוס ולהסיע אותם תחת אבטחה לכבש המטוס. בכך לא היו יוצרים עומסים והתקהלויות בנתב״ג.

אין ספק שיש עוד דרכים יצירתיות להתמודד עם הגזרה של איום המלחמה על התעופה האזרחית. חיל האוויר הדהים את העולם ביכולות שלו בשמי איראן. אבל הפער בין היכולות של צה״ל, המוסד וחיל האוויר לבין התנהלות של משרדי הממשלה ובראשם משרד התחבורה זועקת לשמים.

חיילי פיקוד העורף מקבלים את הנוסעים הישראלים אשר הוחזרו לישראל באונייה
חיילי פיקוד העורף מקבלים את הנוסעים הישראלים אשר הוחזרו לישראל באונייה | צילום: דובר צהל

אבל במשבר הנוכחי הוא נכשל. בדיוק כמו מנכ״ל רשות שדות התעופה שרון קדמי וכמו מנכ״ל משרד התחבורה משה בן זקן. במבחן התוצאה החבורה הזאת ואחרים לא סיפקו את הסחורה. ישראל נשארה מדינת אי בודד מנותקת מהעולם החיצון.

תגיות:
מירי רגב
/
משרד התחבורה
/
מבצע "עם כלביא"
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף