העובדה כי סין שולטת בחלקים נרחבים בתעשייה העולמית היא לא חדשה, ומספיק לראות את הכיתוב על מרבית המוצרים שלנו כדי להבין, מייד אין צ'יינה זה קונצנזוס. עד כמה? על פי פרסום ברשת התקשורת CNBC, סין מחזיקה בכ-70 אחוז ממכרות ה"יסודות הנדירים" בעולם, ושולטת בכ-90 אחוז מהשוק המשמעותי, אולי אחד המשמעותיים ביותר לתעשייה העולמית.
מה שהחל את הפאניקה העולמית בנושא, היה הצעד שעשו הסינים בתאריך 4 באפריל השנה, והביא מכה קשה ובלתי צפויה לשוק הרכב העולמי. היא הודיעה על הפסקת יצוא של "יסודות נדירים", צעד שהכניס את התעשייה כולה ללחץ ואילץ יצרניות רכב גדולות להפסיק קווי ייצור. התוצאות לא איחרו להגיע: יצרניות רכב אירופיות סגרו מפעלים, וחברת פורד נאלצה להפסיק את הייצור של רכב השטח הפופולרי שלה, האקספלורר. המשבר חשף את התלות הקיצונית של תעשיית הרכב בסין בתחום המינרלים הקריטיים.
ברכבים, היסודות הללו חיוניים לחלוטין. גרסלין בסקרן, מנהלת התכנית לביטחון מינרלים קריטיים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים, אמרה לרשת CNBC: "אדמות נדירות הן באמת קריטיות, ולא רק לרכבים חשמליים. הם נמצאים בחגורת הבטיחות שלך, בהגה שלך, בחלקים שונים של הרכיבים החשמליים שלך. לא תוכל לייצר מכונית בלי אדמות נדירות".
הסיבה לכך טמונה בתהליך העיבוד המורכב והיקר. מה שהופך את האדמות הנדירות ל"נדירות" אינו הימצאותן בטבע, אלא הקושי הטכנולוגי והעלות הגבוהה של הפרדתן מהסלע ואחת מהשנייה.