הקרב על שדה התעופה בצפון עולה שלב - על רקע הדיון הממשלתי בנושא השדה המשלים לנתב”ג, חמישה ראשי ערים בצפון הארץ, ובהם חברי ליכוד, שלחו מכתב תקיף לראש הממשלה בנימין נתניהו ובו הודיעו על הקמת מטה פעולה רחב שיפעל להקמת שדה התעופה ברמת דוד.

לטענתם, מדובר במהלך לאומי מתבקש, שצובר תמיכה רחבה אך מעוכב מסיבות פוליטיות: “פעם אחר פעם אנחנו נדהמים לראות איך מקבלי ההחלטות מתעלמים מדעתנו”, כתבו אבי אלקבץ (עפולה), משה קונינסקי (כרמיאל), רונן פלוט (נוף הגליל), יוסי נבעה (טבריה) ומיכאל קבסה (חצור הגלילית). “השרה מירי רגב וסגן השר אלמוג כהן מטרפדים את הקמת השדה בצפון בניגוד לכל עמדה מקצועית”.

מכתב לנתניהו על הבקשה להקמת שדה התעופה ברמת דוד (צילום: ללא)
מכתב לנתניהו על הבקשה להקמת שדה התעופה ברמת דוד (צילום: ללא)

לדבריהם, רמת דוד היא החלופה המובילה מכל בחינה - תחבורתית, סביבתית, תכנונית וביטחונית, והשדה המתוכנן צפוי לספק כ-11 אלף מקומות עבודה, תוספת של מאות אלפי תיירים וגישה אווירית ליותר מ-4 מיליון תושבי הצפון. “זה מנוע צמיחה, לא עוד שדה תעופה. זה עתיד הגליל”, טוענים החותמים. המטה החדש, לדבריהם, יכלול גם נציגים מענפי התיירות, המלונאות, הכלכלה, הבריאות והתעשייה.

ראש העיר עפולה אבי אלקבץ התייחס לנושא ואמר: "מעולם לא הייתה תמימות דעים מושלמת כל כך כמו ההחלטה המקצועית להקים שדה תעופה ברמת דוד ולא בנבטים. ראש הממשלה צודק בהחלטתו שצריך שני שדות, אחד בדרום ואחד בצפון. בעוד שנים ספורות נתב״ג לא יכיל את כמות הנוסעים, המחירים יעלו והלחץ יגבר ולכן אין ספק שצריך להקדים ולהקים שני שדות הן ברמת דוד והם בדרום, ככל הנראה צקלג ולא נבטים. אנחנו מברכים על ההחלטה של ראש הממשלה שהיא נכונה ולמעשה מקבלת את המלצת הגורמים המקצועיים. כמו כן אנו מברכים גם את חבר הכנסת אלמוג כהן שהצליח להביא שדה תעופה נוסף לנגב".

ראש העיר קריית ביאליק, אלי דוקורסקי: "אני סבור שהקמת שדה תעופה בצפון, ברמת דוד, על פי המלצת כל גורמי המקצוע, תהווה פתרון מושלם לתושבי הצפון במקום לגרור אותנו לנתב"ג. מעבר לכך וחשוב אף הרבה יותר, שדה תעופה ברמת דוד יהווה מנוף איתן לחיזוק הכלכלה והתיירות בצפון, ומוקד תעסוקה לאלפים נוספים".

מנגד, ראש עיריית מגדל העמק, יקי בן חיים, מזהיר מפני השלכות חמורות על תושבי העיר שלו: ״אם הייתי ראש עיר אחרת - אולי הייתי שמח, אבל מגדל העמק תסבול את הרעש, הפקקים, הזיהום וירידת ערך הבתים. אנחנו נהיה לוד ורמלה - והם יהיו שוהם”.

גם עידו גרינבלום, ראש מועצת קריית טבעון, מתנגד: ״לא אתקיף ולא אצא כנגד ראשי רשויות יקרים שהם שותפים שלי בנושאים אחרים. 
בנושא שדה התעופה הם טועים טעות גדולה. הפתרון הנכון שייתן מענה לנושא שדות התעופה ברמה הלאומית הוא שדה תעופה משלים בנבטים בנגב, ושדה תעופה אזורי קטן בחיפה. זה פתרון שמאפשר את התמהיל של מענה לצורכי התעופה, פתרון לפיתוח הנגב וחזון בן גוריון, ופתרון תיירותי באזורנו". מנגד, תושב המועצה טענה: "אם אגיד שאני בעד, יזרקו אותי מהיישוב". 

הדמיה של שדה התעופה בנבטים (צילום: הדמיה: סטודיו הקוביה)
הדמיה של שדה התעופה בנבטים (צילום: הדמיה: סטודיו הקוביה)

שלומית שיחור רייכמן, ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל: ״כמי שמובילים קואליציה רחבה של עשרות ראשי רשויות מהצפון ומהדרום, אני מבקשת להזכיר - אין כאן עימות בין פריפריה אחת לאחרת, אלא צורך לאומי ואסטרטגי שישפיע על עתיד התעופה של מדינת ישראל כולה. 
שדה תעופה בנבטים הוא הפתרון היחיד שמקדם גם את חיזוק הנגב, גם את הבטחת עתיד ההתיישבות בגליל וגם את האינטרס הלאומי הרחב של ביטחון, כלכלה, בריאות, סביבה וחקלאות".

עוד אמרה: "רמת דוד איננה חלופה - היא טעות אסטרטגית. מדובר במהלך שיפגע אנושות בליבת ההתיישבות בצפון, במאות אלפי תושבים ותושבות, בביטחון המזון הלאומי ובבריאות הציבור. הנגב משווע לשדה תעופה אזרחי - ובצפון כבר קיים שדה תעופה בין לאומי פעיל בחיפה, שבימים אלה מוארך מסלולו, זוכה לברכת הדרך של ראש העיר חיפה, ועתיד לתת מענה מיטבי לכלל תושבות ותושבי הצפון".

הוויכוח בין תומכי רמת דוד למתנגדיה צפוי להחריף ככל שיתקרב מועד ההכרעה - אם וכאשר תתקבל. בינתיים, הקרקע בצפון רועשת והשמיים עוד רחוקים מלהתבהר.  במקביל, ראש הממשלה הנחה לקדם את התכנון ברמת דוד וכן בצקלג שבדרום.