על פי ההצעה, מח"ש לא תפעל עוד כגוף הכפוף לפרקליטות המדינה, אלא כיחידה עצמאית, במטרה לצמצם טענות לניגודי עניינים ולחזק את עצמאותה בחקירת חשדות לעבירות פליליות מצד שוטרים. הצעת החוק מונחת על שולחן הכנסת זה כשלוש שנים, אך עד כה לא קודמה משמעותית.
טוכפלד הוסיף כי אילו החוק היה מתקדם מוקדם יותר, ניתן היה למנוע את המצב הקיים, שבו מח"ש אינה יכולה לחקור את הפרקליטות או את הדרג הבכיר הממונה עליה, בשל חשש לניגוד עניינים. הוא ציין כי נוסח החוק רוכך במהלך השנים, והוסר ממנו הסעיף שהיה מאפשר למח"ש לחקור את הפרקליטות עצמה, אולם לטענתו עצם הוצאת מח"ש מהפרקליטות תאפשר למשטרה לפעול באופן עצמאי יותר גם כלפי בכירים במערכת האכיפה.
עוד נטען בפרשנות כי בשל החשש מהפעלת מח"ש, קיימת זהירות חריגה בהתנהלות החקירות בפרשות רגישות, וכי בשונה מחקירות אחרות, יש מיעוט הדלפות ופרטים לציבור. טוכפלד טען כי בפרשות מסוימות קיימת אי-בהירות באשר להיקף החקירה ולמעורבות גורמים בכירים בפרקליטות.
עם זאת, טרם נבחן החוק בפועל על ידי בג"ץ, וגורמים משפטיים מעריכים כי כל חקיקה בתחום זה תיבחן בהתאם לאיזונים בין עצמאות מערכת האכיפה, הפרדת רשויות והגנה על שלטון החוק. הדיון בהצעת החוק צפוי להימשך גם לאחר הקריאה הראשונה, וייתכן כי נוסחה יעבור שינויים נוספים במסגרת ההליך החקיקתי.