בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי פסק הבוקר (שלישי) כי על כל המדינות החברות באיחוד האירופי לסמן מוצרים מההתנחלויות בגדה המערבית, מזרח ירושלים ורמת הגולן, ולסמן בצורה ברורה כי מדובר במוצר מ"התנחלות ישראלית". מדובר בהליך משפטי שהחל כבר בשנת 2015 בעקבות הנחיות האיחוד האירופי להחריג מוצרים שמקור ייצורם הוא מהשטחים שסופחו לישראל לאחר הארבעה ביוני 1967.

רבות מהמדינות לא יישמו את ההנחייה, וכעת, לאחר שקיבלה תוקף משפטי, נראה כי היא תיושם במדינות האיחוד, מה שפותח אפשרויות לעתירות נוספות ליישום ההחלטה השיפוטית. במשרד החוץ התנגדו לגישת יקב פסגות שעומדת מאחורי העתירה, וחשבו שנכון לפעול מדינית ולא משפטית בנושא. 

שר החוץ, ישראל כ"ץ, הגיב להחלטה: "החלטת ביה"ד האירופי פסולה ערכית ומוסרית, ובכוונתי לפעול מול שרי החוץ האירופאים כדי לוודא את מניעת יישום מדיניות שגוייה וחמורה זו , העומדת גם בסתירה למדיניות האירופאית לקדם את סיום הסכסוך באמצעות מו״מ ישיר וללא תנאים מוקדמים ולא באמצעות פסיקות משפטיות".

סגנית שר החוץ, ציפי חוטובלי, הגיבה: "החלטת בית הדין האירופי על סימון מוצרים מיהודה ושומרון היא החלטה פוליטית מבישה שכולה צביעות ומוסר כפול. יהודה ושומרון היו וימשיכו להיות חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ולא שונה מוצר שמיוצר בהר ברכה ממוצרים המיוצרים בתל אביב. מצער שדווקא בשעות אלה בהן תושבי מדינת ישראל נמצאים תחת איום הטילים, בית הדין האירופי מספק רוח גבית לשונאי ישראל".
מהאגודה לזכויות האזרח נמסר בתגובה: "למרות הניסיון של ממשלות ישראל לאורך השנים לטשטש את העובדה שהריבונות הישראלית אינה חלה על שטחי הגדה המערבית, ושההתנחלויות והמאחזים אינם חוקיים, המציאות הפשוטה היא שמדובר בשטח כבוש. החלטת בית הדין בנוגע לחובת סימון מוצרים מההתנחלויות היא החלטה מתבקשת לאור המציאות הזו". 

משלום עכשיו נמסר: "אירופה אמרה בקול ברור כי ראוי להפריד בין ישראל הריבונית והלגיטימית שבתוך הקו הירוק לבין השטחים הכבושים. אל מול הקריאות לחרם כולל על ישראל, זהו צו השעה. זה הזמן לקרוא לעסקים מעבר לקו הירוק לחזור הביתה ולהעביר את הפעילות לתוך ישראל כפי שעשתה בשעתו חברת סודה סטרים".
שר התחבורה בצלאל סמוטריץ', אמר: "באותו יום בו אויבי ישראל מזכירים לנו את שאיפתם להשמידנו ואת תוצאות הבריחה מהטרור והפקרת השליטה בשטח, ובית המשפט האירופי מתייצב לצידם בצביעות וממשיך במסע דה-לגיטימציה להתיישבות ביהודה ושומרון. מוצרי יו"ש יסומנו בגאווה בתו איכות יהודי, ציוני, מוסרי וביטחוני. ‏אני קורא לראש הממשלה נתניהו לפעול במסגרת התגובה להחלטת בית המשפט האירופי מול הנשיא טראמפ לביטול חוות הדעת הישנה של מחלקת המדינה (חוו"ד הנסן) השוללת את חוקיותה של ההתיישבות ביהודה ושומרון".
ח"כ שלמה קרעי (הליכוד) הוסיף: "החלטת בית הדין הגבוה של האיחוד האירופי היא יריקה בפרצופה של ישראל ופרס לאלימות ולטרור. עלינו ליצור מאזן כזה, כך שלהחלטה שכזו יהיו השלכות כבדות על שיתוף הפעולה של ישראל עם האיחוד".