שימי ביטון, המוכר כפוסט טראומטי מאז מלחמת לבנון השנייה, השתדל להדחיק במשך השנים את אירועי יום הזיכרון וניסה למצוא לו תעסוקה ביום זה. השנה לראשונה, הוא יעלה על במה במסגרת המופע ״נשיר נזכור" שיתקיים בבאר שבע, עיר הולדתו ומגוריו, וישיר את השיר "ניצוצות" של פורטיס סחרוף, לזכר חברו ערן ברג, שנפל בפורים בשנת 1994 כשחזרו מפעילות מבצעית בחילוץ כוח צד"ל שנפל במארב של חיזבאללה.

המופע "נשיר נזכור" יתקיים הערב (שני), ערב יום הזיכרון ברחבת הדשא של תמוז בעיר העתיקה (מיד לאחר הטקס המרכזי בעירייה). מדובר באירוע ייחודי ושונה בנוף הטקסים המסורתיים בו יעלו שירים ישראלים אשר לא נהוגים בטקסי זיכרון, אך מקבלים אינטרפרטציה חדשה במעמד זה ללא מעמד טקסי, הנחיה או מסכת.

שימי ביטון יופיע לצד אמנים נוספים ותיקים וצעירים ולא שוכח לרגע את השנים בהם היה בתוך לבנון וראה חברים נעלמים לנצח. אחד המקרים הנוספים שהותירו בו חותם על הנפש היה במלחמת לבנון השנייה. "נכנסנו לשמורת הטבע כדי לנקות אותה. בשלב מסוים הגיע מסוק עם תגבורת. המסוק חטף טיל והתפרק לחתיכות ובמשך שעות רבות אספנו תחת אש כבדה חלקי גופות אשר ביניהן הייתה קרן טנדלר – מכונאית מוסקת שנהרגה כתוצאה מפגיעת הטיל". כשחזר מלבנון הביא עמו שימי לישראל חתולה לבנה אשר שרדה את ההפצצה וניצלה על ידו. תמונתם הפכה לאחד הסמלים של מלחמת לבנון השנייה.

הנחת דגלים על קברי חללי צה''ל בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
הנחת דגלים על קברי חללי צה''ל בהר הרצל (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

״נשיר נזכור״ הוא פרויקט אלטרנטיבי יוצא דופן שמקיים מסורת של חיבור בין אמנים ואמניות אשר יוצרים יחד גישה שונה וחדשה לערבי הזיכרון הנהוגים, דרך ביצועי דואטים מפתיעים, מרגשים ומעוררי מחשבה. במהלך הערב יעלו בין היתר ביצועים מרגשים ויוצאי דופן לשירים של היוצרים ברי סחרוף, לאה שבת, אלון עדר, קורין אלאל, אהובה עוזרי, גלי עטרי ועוד.