צוות מחקר בהאנגג'ואו, סין, מצא כי אנשים שצורכים מזון מטוגן באופן תכוף - במיוחד תפוחי אדמה מטוגנים - נמצאים בסיכון גבוה (12%) לסבול מחרדות ודיכאון (7%) לעומת אנשים שלא צורכים מזון מטוגן. הקשר היה בולט יותר בקרב גברים ובכלל בקרב צעירים.

מזונות מטוגנים הנם גורמי סיכון להשמנה, לחץ דם גבוה והשפעות בריאותיות שליליות אחרות. עם זאת, החוקרים מהמאמר שפורסם ביום שני (אתמול) בכתב העת PNAS, טענו כי התוצאות הנן ראשוניות בלבד, ולא בהכרח שמזונות מטוגנים יובילו לבעיות נפשיות. המחקר בחן 140,728 משתתפים במשך 11.3 שנים, כשבשנתיים הראשונות, נמצא כי סך של 8,294 מהמשתתפים סבלו מחרדה ו-12,735 ממקרים של דיכאון כשכולם צרכו מזון מטוגן, בעוד שתפוחי אדמה מטוגנים הביאו לעלייה של 2% בסיכון לסבול מדיכאון.

 לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

אלו ההשפעות של צ'יפס מטוגן על חיינו (צילום: אינג'אימג')
אלו ההשפעות של צ'יפס מטוגן על חיינו (צילום: אינג'אימג')

"המרכיב האנושי במחקר זה, עשוי להצביע כי צריכה מוגברת של מזונות מטוגנים מגבירה את הסיכון לחרדה ודיכאון", אמר ד"ר דיוויד כץ, מומחה לאורח חיים שלא לקח חלק במחקר. "עם זאת, אנשים שחווים דיכאון עלולים לפנות ל'מזון מנחם' בתדירות גבוהה יותר ובכך להגביר את התסמינים שהם חווים".

"מאכלים שאינם בריאים ותזונה לקויה, עלולים לפגוע במצב הרוח ולסכן את הבריאות הנפשית", כך נטען במחקר אחר שהוזכר במאמר המחדש. במחקר החדש נכתב כי אקרילאמיד - כימיקל שנוצר בתהליך של טיגון ובמיוחד בעת טיגון תפוחי אדמה - הוא האשם העיקרי בסיכון לסבול מחרדה ומדיכאון. וולטר ווילט, פרופסור לאפידמיולוגיה ותזונה בהרווארד, אמר: "אקרילאמיד לא מיוצר רק בתהליך של טיגון, אלא גם בתהליך של קליית פולי קפה ובטוסטר בעת הכנת טוסט, מאחר וחימום של פחמימות גורם ליצירת הכימיקל".

בזמן הטיגון, נוצר אקרילאמיד הגורם לדיכאון וחרדה (צילום: אינג'אימג')
בזמן הטיגון, נוצר אקרילאמיד הגורם לדיכאון וחרדה (צילום: אינג'אימג')

חרדה ודיכאון במגמת עלייה

יו ג'אנג, חוקר מאוניברסיטת ג'ה-ג'יאנג, סין, מחבר המחקר, אמר ל-CNN כי "אין צורך להיכנס לפאניקה לגבי ההשפעות השליליות של מזון מטוגן, אך שמירה על אורח חיים בריא והפחתת צריכת מזון מטוגן עשויים להועיל לבריאות הנפשית, וזאת בנוסף לבריאות הפיזית".

בנוסף, החוקרים הצביעו על עלייה בתסמיני דיכאון וחרדה ברחבי העולם, כאשר בשנת 2020 נרשמה עלייה של 27.6% ו-25.6%. ארגון הבריאות העולמי מעריך שיותר מ-5% מהמבוגרים סובלים מתסמיני דיכאון ברחבי העולם, כפי שצוין במאמר. על ידי התבוננות בהשפעות של צריכת מזון מטוגן וחשיפה לאקרילאמיד, המחקר קבע כי צריכה תכופה של הכימיקל דרך המזון, עלולה להשפיע לרעה על הבריאות הנפשית.