"מאיר" "ויומחו", שני צבים שנלכדו בשוגג בקרס של דייגים, הגיעו למרכז ההצלה לצבים, שם הם עברו אבחון, טיפול ומעקב רפואי, כולל אבחון CT אצל ד"ר צחי אייזנברג במרפאת "כל חי". בבדיקות התגלו הקרסים אשר הוצאו בניתוח תחת הרדמה. קרסי דיג הם אחד מגורמי הפגיעה הנפוצים בקרב צבי ים באזורנו ואנו מבקשים מהדייגים, במידה וצב ים נתפס בשוגג, אל תשחררו את הצב עם הקרס חזרה לים.

הסיפור של הצב "יומחו" היה מיוחד, שכן בנוסף לפגיעה מהקרס הצב סבל גם מטביעה. צבי הים הינם בעלי חיים ימיים אך הם נושמים אוויר באמצעות ריאות, ממש כמונו. ולכן כאשר הם נלכדים ברשת או קרס מתחת למים, הם נאבקים לנסות להשתחרר וצריכים לעלות לנשום אוויר אך אינם יכולים. כתוצאה מכך, הם סובלים מטביעה אשר גורמת לדלקת ריאות, בצקות ואף מוות. במרכז ההצלה אנחנו מבצעים הליך רפואי מורכב בשם שטיפת ריאות בזכותו אנו מצילים את צבי הים הטבועים ונותנים להם הזדמנות נוספת לחיים בים.

צבי הים קיבלו את הטיפול הנדרש ושוחררו בחזרה לים (צילום: שי קבסה, רשות הטבע והגנים)

השחרור המרגש בחזרה לים (צילום: שי קבסה, רשות שמורות הטבע והגנים)
השחרור המרגש בחזרה לים (צילום: שי קבסה, רשות שמורות הטבע והגנים)

"יומחו" הגיע למרכז ההצלה במצב קשה מאוד ועל סף מוות, וכאן הוא ניצל ברגע האחרון. אנו מודים לדימה וייסברג מתנדב "חיבולנס" העברה של חיות בר פצועות, על העזרה בהעברה מהירה של "יומחו" אל בית החולים לצבי ים לקבלת הטיפול מציל החיים. כעת, "מאיר" "ויומחו" הבריאו ועלו במשקל (שוקלים בין 25-40 קילו כל אחד) וחזרו הביתה אל הים למען השיקום של אוכלוסיית צבי הים בים התיכון. באירוע השחרור השתתפו תלמידים משני בתי ספר באזור הצפון: בית הספר שייח דנון ובית הספר מנור כברי, במסגרת ניקיונות חופים ביום המעשים הטובים, מתנדבים ומתנדבות של רשות הטבע והגנים והפקחים הימיים שי קבסה וזיו נדר יחד עם מרכז הדרכה גליל עליון של הרשות.

השחרור המרגש בחזרה לים (צילום: שי קבסה, רשות שמורות הטבע והגנים)
השחרור המרגש בחזרה לים (צילום: שי קבסה, רשות שמורות הטבע והגנים)

אנו קוראים לציבור לשים לב לצבי ים שנפלטו לחוף או צפים בים בצורה מחשידה ולדווח מיד למוקד רט"ג 3639*. אנא הישארו עם הצב עד הגעת מתנדב/פקח או הביאו את הצב למרכז ההצלה לאחר הדיווח. אם הצב מסובך בפסולת, לא להסיר את הפסולת ולא לשחרר את הצב חזרה לים.

אנא דווחו בזמן אמת למוקד רשות הטבע והגנים בטלפון 3639* ואנו נדאג לטפל בצב ולהשיבו לטבע כאשר יחלים מהפציעה. אנו מודים על שיתוף הפעולה עם הדייגים ומשתמשי הים באיתור וחילוץ צבי ים פצועים בכל הארץ.