כמה ימים לפני הבחירות במדינה, מומחה יפני הזהיר את הטורקים כי צפויה רעידת אדמה בעוצמה של 6.8 בסולם ריכטר באיסטנבול, שעלולה לגרור אחריה צונאמי אדיר שיציף את העיר.

יושינורי מוריוואקי, סיימולוג יפני, הזהיר מפני רעידת אדמה עוצמתית בבורסה ובאיסטנבול, טורקיה: "ישנם קווי שבר בקרקעית ים המרמרה, בין יאלובה לסיליברי שלא נשברו - כ-20 קילומטרים מאיסטנבול, אשר צפויים להישבר בקרוב", כך פורסם ברשת התקשורת הטורקית Usak Gündemi. הוא הוסיף: "אם קווי השבר ינועו באזור זה, תיתכן רעידת אדמה העוצמה של 6.8, אך במידה וכמה שברים ינועו בו זמנית, עלולה להתרחש רעידת אדמה בעוצמה גבוהה יותר".

איסטנבול, טורקיה (צילום: REUTERS/Murad Sezer)
איסטנבול, טורקיה (צילום: REUTERS/Murad Sezer)

הסיימולוג קבע כי השבר המדובר עובר ישירות מתחת לבורסה, וכי ישנו גם קו שבר שעובר מתחת לעיר איזניק: "אבל לפני כן צפויה לנו פעילות מסוימת בקו השבר מאינגול לבורסה", אמר מוריוואקי והוסיף: "חלפו 150 שנה מאז רעידת האדמה ההרסנית. אם נתבונן בקווי השבר במערב בנדירמה, ישנן כמה נקודות שלא נשברו כבר 250 שנה". בנוסף, הוא ציין כי חשוב שבניינים ומבנים חדשים ייבנו בהתאם.

רעידת אדמה בעוצמה 7.8 בדרום טורקיה, פברואר (צילום: רויטרס)
רעידת אדמה בעוצמה 7.8 בדרום טורקיה, פברואר (צילום: רויטרס)

בשנת 2018, אמר המומחה היפני כי טורקיה עשויה להיות חשופה לרעידת אדמה חזקה בשנים הקרובות, במיוחד סביב אזור מרמרה, בדומה לרעידת האדמה ההרסנית שפקדה את המדינה בשנת 1999 שהותירה אלפי קורבנות ונחשבת עד היום לאחד מהאסונות הקשים ביותר בהיסטוריה המודרנית של טורקיה.