רופאים אמריקאים הצליחו - בתקדים ראשון מסוגו בעולם - לבצע ניתוח במוח של עוברית ברחם אימה, אשר סבלה ממצב רפואי נדיר המכונה Vin Galleons Malformation" (VOGM)". לפי סוכנות הידיעות האמריקאית "United Press International", ההליך הצליח ונחשב על ידי מומחים ל"הישג מרגש מאוד".

המנתחים, מבית החולים לילדים בבוסטון ומבית החולים Brigham and Women's במסצ'וסטס, השתמשו בטכניקה כירורגית לטיפול במום מולד המכונה "מום ורידי גאלן", הגורם לאי ספיקת לב ותסמינים דמויי שבץ בתוך ימים מרגע הלידה. הצוות הצליח לטפל בעיוות שהביא לזרימת דם מהירה מדי דרך חלק ממוחה של העוברית - באמצעות אולטרסאונד.

דארן אורבך, נוירורדיולוג מבית החולים לילדים בבוסטון ובבית הספר לרפואה בהרווארד, אמר כי לאחר הניתוח והלידה, התינוקת לא סבלה מזרימת דם מוגברת, כפי שקורה בדרך כלל לאלו הסובלים מהעיוות. אורבך ועמיתיו ביצעו את הניתוח בעוברית בשבוע ה-34 להריון, והתינוקת נולדה כעבור יומיים מכיוון שההליך הביא לקרע בקרום הרחם - מה שגרם ללידה בטרם עת.

עוברית נותחה בבטן אמה בשבוע ה-34 להריון (צילום: Shutterstock)
עוברית נותחה בבטן אמה בשבוע ה-34 להריון (צילום: Shutterstock)

התינוקת הועברת למחלקה לטיפול נמרץ ליילודים בבית החולים ואושפזה שם למשך מספר שבועות שבמהלכם, המשיכו הצוותים לעקוב אחר פעילות מוחה. אורבך מסר כי הפגית בת שישה שבועות כעת, אינה נוטלת תרופות, אוכלת כראוי לתינוקות בני גילה, עולה במשקל ואינה סובלת מהשפעות שליליות על מוחה. בנוסף, הוא ציין כי במהלך תקופה זו היא עברה בדיקה נוירולוגית ו-MRI של המוח ותוצאתן תקינה.

ראוי לציין כי "VOGM" הנו מצב נדיר המאובחן בעובר אחד מתוך 60,000 ולעתים קרובות מתגלה רק במהלך אולטרסאונד שגרתי בסוף ההריון.