מדענים זיהו את התיעוד המוקדם ביותר של נשיקות בין בני אדם בכתבי יד לפני 4,500 שנה מהמזרח התיכון העתיק - אלף שנה מוקדם מהתיאוריות שהיו קיימות עד כה. מחקרים שונים ציינו כי התיעוד המוכר המוקדם ביותר עד כה של נשיקה בין בני אדם על רקע רומנטי או מיני, התגלה על כתב יד מתקופת הברונזה בהודו, בסביבות 1,500 לפני הספירה, וכי משם התפתח הנוהג של שימוש בנשיקות לאזורים אחרים בעולם העתיק.

אולם מדענים מאוניברסיטת קופנהגן, שבחנו כיתובים בשפות עתיקות על לוחות חמר מאזור מסופוטמיה במזרח התיכון העתיק (עיראק וסוריה של ימינו), מצאו עדויות לנשיקות על רקע רומנטי ומיני מסביבות 2,500 לפני הספירה. "אלפים מלוחות החמר הללו שרדו עד היום, והם מכילים דוגמאות ברורות שנשיקה נחשבה לחלק מאינטימיות רומנטית בתקופות העתיקות - בדיוק כפי שנשיקה עשויה להיות חלק מיחסי ידידות או מיחסים בין בני משפחה", הסביר ד"ר טרולס פאנק ארבול, מומחה להיסטוריה של הרפואה במסופוטמיה, שהיה ממחברי המחקר שפורסם בכתב העת "סיינס".

משם התפתח הנוהג של שימוש בנשיקות לאזורים אחרים בעולם העתיק (צילום: אינג'אימג')
משם התפתח הנוהג של שימוש בנשיקות לאזורים אחרים בעולם העתיק (צילום: אינג'אימג')

לדבריו, "המקורות ממסופוטמיה העתיקה, מעלים כי נשיקות בהקשר של מין, משפחה וידידות היו חלק רגיל מחיי היומיום באזורים מרכזיים של המזרח התיכון מאז סוף האלף השלישי לפני הספירה והלאה. בשל כך, לא צריך להתייחס לנשיקה כאל מנהג שהגיע באופן בלעדי מאזור מסוים והתפשט משם, אלא נראה שהשתמשו בה בתרבויות עתיקות רבות לאורך אלפי שנים".

לא צריך להתייחס לנשיקה כאל מנהג שהגיע באופן בלעדי מאזור מסוים (צילום: אינג'אימג')
לא צריך להתייחס לנשיקה כאל מנהג שהגיע באופן בלעדי מאזור מסוים (צילום: אינג'אימג')

ממצא נוסף שעולה מהמחקר הוא שהנשיקות ככל הנראה גם מילאו תפקיד בהעברה של מחלות מסוימות, כאשר הדוגמה הבולטת ביותר היא עדויות להרפס מסוג HSV-1 שגורם לפצעי קור סביב הפה. "האישור לקיומם של גנומים מיקרוביולוגיים בשרידים אנושיים מלפני אלפי שנים מעיד על כך שהיו קיימים אורגניזמים שהיו עלולים לעבור בנשיקה גם בתקופות היסטוריות ואפילו פרה־היסטוריות", נכתב במאמר.