מחקר חדש שפורסם בכתב העת Current Biology, מצא כי ריח מבית השחי עלול למגנט יתושים. זו כנראה אחת מהסיבות שחלקנו מושפעים מהחרק הטורדני - בעוד שאחרים לא סובלים ואף לא מעקיצה אחת במשך כל העונה, כך לפי חוקרים.

היתושים נמשכים לריח גוף הידוע גם בשם BO, והם יכולים להריח אותו ממרחק של כ-100 מטרים, כך על פי ערוץ התקשורת הבריטי SWNS. בנוסף, יתושים עלולים לשאת מחלות קטלניות. צוות החוקרים מאוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור, מרילנד, שיחרר 200 יתושים בכל לילה ונעזר במצלמות תנועה אינפרא-אדומות כדי לעקוב אחר התדירות בה נחתו החרקים על רפידות מרווחות אחידות ומחוממות ל-35 מעלות צלזיוס - המחקות עור אנושי, כך נכתב בדו"ח.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

לא נעים, עקיצת יתוש (צילום: אינגאימג')
לא נעים, עקיצת יתוש (צילום: אינגאימג')

הביולוג, ד"ר קונור מקמנימן, אמר: "היתושים עוקצים בדרך כלל בני אדם בשעות שלפני ואחרי חצות", כפי שדיווח גם ה-SWNS. "הם עוקבים אחר שבילי ריח המופצים מבני אדם, והם ייכנסו לבתיהם ויעקצו בסביבות השעה 22:00 ו-2:00 בלילה". הוא הוסיף: "נסינו להעריך את העדפות הריח של היתושים בתקופת שיא הפעילות שלהם, וגם להעריך את הריח שמופץ מבני האדם באותו חלון זמן (22:00-2:00 בלילה)".

לילה אחר לילה, חלק מהמשתתפים נמצאו מושכים יותר ליתושים, כך נכתב במחקר. מתנדב אחד, שהיה לו ריח יותר דופן להפליא, משך בעקביות מעט מאוד יתושים, כך ציינו החוקרים. בנוסף, זוהה גם כי המשתתפים פלטו 40 כימיקלים - אם כי בקצבים שונים. אך המחברת הראשית של המחקר, ד"ר סטפני רנקין-טרנר, כימאית אנליטית, אמרה: "מדובר ככל הנראה בתערובת ספציפית של כימיקלים שהיתושים עוקבים אחריה. אנו עדיין לא באמת יודעים באיזה סוג של הפרשת עור מדובר, אולי מטבוליטים מיקרוביאליים או פליטות נשימה הם מה שמושכים את החרקים. אנו מקווים שנוכל להבין זאת בבירור בשנים הקרובות".

מעבירים מחלות, יתושים (צילום: ingimage ASAP)
מעבירים מחלות, יתושים (צילום: ingimage ASAP)

אנשים שהיו אטרקטיביים יותר ליתושים, פלטו באופן עקבי חומצות קרבוקסיליות על ידי חיידקי עור, נכתב במחקר. לעומת זאת, אלה שמשכו אליהם הכי פחות יתושים, פלטו פחות חומצות אך פי שלוש מכמות האקליפטול, תרכובת צמחית הנמצאת בשמנים, עשבי תיבול ותבלינים - כשרמות גבוהות עשויות להיות קשורות לתזונה.