עד 95% מבני הנוער ו-40% מהילדים בין הגילים 8 עד 12, מבלים שעות רבות במהלך היום ברשתות החברתיות. מי מביניהם שמבלה למעלה משלוש שעות ביום במדיות הללו, עומד בפני סיכון כפול לפתח בריאות נפש לקויה, כמו גם בעיות בדימוי הגוף, הפרעות אכילה, השוואה חברתית ודימוי עצמי נמוך, כך לפי דו"ח חדש שפורסם ביום שלישי על ידי משרד ראש שירותי בריאות הציבור של ארצות הברית.

הדו"ח הנו "קריאה לעזרה" להורים, לעקוב אחר השימוש של ילדיהם ברשתות החברתיות "במיוחד במהלך גיל ההתבגרות, תקופה רגישה במיוחד בכל הקשור בהתפתחות המוח". 46% מבני הנוער בגילים 13 עד 17 אמרו שהמדיה החברתית גורמת להם להרגיש רע בכל הנוגע לדימוי הגוף שלהם, בעוד שרק 14% אמרו שהם חשים "שלמים" עם איך שהם נראים.

רשתות חברתיות (צילום: רויטרס)
רשתות חברתיות (צילום: רויטרס)

יתרה מכך, כ-64% מהמתבגרים טענו כי הם חשופים לתוכן "מבוסס שנאה" בחלק מהמדיות, הכולל נושאים כמו התאבדויות ופגיעה עצמית. שימוש מוגזם ברשתות מוביל גם לאיכות שינה ירודה ולהתמכרות, ואכן, למעלה ממחצית מבני הנוער הסכימו כי הם מתקשים לוותר על הצפייה במדיות הללו, כשבנות בגילים 11 עד 15 טענו כי הן חשות "מכורות".

הדו"ח ייעץ להורים להקים בבית "אזורים נטולי טכנולוגיה שיסייעו להגן על השינה ועל מערכות היחסים האישיות של הילדים, וללמד את המתבגרים כיצד לנהוג באחריות כלפי מגוון התכנים שמציעה הרשת", ובנוסף, ההורים נקראו לחסום תכנים "חריגים". עוד נכתב: "עלינו להפוך את המדיות החברתיות לבטוחות יותר לילדים בכל הגילים, לשמור על פרטיותם ולתמוך בהם".

בני נוער מסמסים, צילום אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)
בני נוער מסמסים, צילום אילוסטרציה (צילום: אינגאימג)

ד"ר גרגורי ג'נץ, מומחה לבריאות הנפש ומחבר הספר "מדיה חברתית ודיכאון", אמר ל-Post כי הממצאים של ראש שירותי בריאות הציבור של ארצות הברית, תואמים את המשבר המתמשך בבריאות הנפש בקרב בני נוער: "ראינו עלייה חדה בחרדות, דיכאון והתמכרות, כולל התמכרות דיגיטלית בקרב הצעירים מאז תחילתו של נגיף הקורונה. המדיות החברתיות הביאו גם לעלייה בהתעללות רגשית, למערכות יחסים רעילות ולהתנסויות מיניות בגיל צעיר".

הוא סיכם: "שימוש ברשתות חברתיות ובריאות נפשית צריכים להיות נושא חשוב לדיונים בין הילדים להוריהם. דברו באופן קבוע עם הצעירים על בטיחות, גבולות וזמן גלישה במדיות החברתיות, ומאילו אפליקציות יש להימנע".