צונאמי - אחד מאסונות הטבע המפחידים והקטלניים בעולם - עלול להכות בכמה מדינות לאחר שמספר מומחים הזהירו כי שינויי האקלים יגרמו ככל הנראה, לשחרור גלי ענק באוקיינוס האנטארקטי שיגיעו כתוצאה ממפולות תת-ימיות באנטארקטיקה.

המדענים, גילו כי בתקופות הקדומות של התחממות כדור הארץ, לפני שלוש מיליון ו-15 מיליון שנה, נוצרו שכבות משקעים רופפות סביב דרום אמריקה, ניו זילנד ודרום מזרח אסיה - מאות מטרים מתחת לקרקעית הים אנטארקטיקה. בעוד ששינויי האקלים מחממים את האוקיינוסים, החוקרים מאמינים כי יש סיכוי שצונאמי עלול להכות שוב, כך לפי המחקר שפורסם בכתב העת Nature Communications.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>
לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>>

הצונאמי בתאילנד (צילום: רויטרס)
הצונאמי בתאילנד (צילום: רויטרס)

סיכון גיאוגרפי גדול

ג'ני גאליס, מרצה לסקר ימי וחקר אוקיינוסים באוניברסיטת פלימות' בבריטניה, אמרה: "מפולות קרקעיות בים מהוות סיכון גיאוגרפי גדול שעלול להוביל לצונאמי שיביא לאובדן עצום של חיים על פני האדמה". היא הסבירה: "ממצאי המחקר מדגישים את הצורך הדחוף להעלות על סדר היום את ההשפעות שלנו על שינויי האקלים - כיצד הם משפיעים על אזורים אלה ועל האפשרות של צונאמי עתידי".

מפולות אדמה עתיקות

המדענים, מצאו לראשונה עדויות למפולות עתיקות מול אנטארקטיקה ב-2017 במזרח ים רוס -  ים שולי עמוק מים באנטארקטיקה בין ארץ ויקטוריה לארץ מרי בירד, המהווה חלק מהאוקיינוס הדרומי. מתחת למפולות הללו ישנן שכבות של משקעים חלשים עמוסים באורגניזמים ימיים מאובנים הקרויים "פיטופלנקטון". החוקרים, חזרו לאזור בשנת 2018 וחפרו לעומק קרקעית הים כדי לחלץ ליבות משקעים - גלילים ארוכים ודקים של קרום כדור הארץ, המציגים, שכבה אחר שכבה, את ההיסטוריה הגיאולוגית של האזור.

צונאמי, אילוסטרציה  (צילום: רויטרס,A THIRD PARTY)
צונאמי, אילוסטרציה (צילום: רויטרס,A THIRD PARTY)

על ידי ניתוח המשקעים, למדו המדענים כי השכבות החלשות הללו נוצרו במהלך שתי תקופות: האחת לפני כשלוש מיליון שנה ב"אקלים הפליוקן", והשנייה לפני כ-15 מיליון שנה ב"אקלים המיוקן". במהלך העידנים הללו, המים סביב אנטארקטיקה היו חמים בשלוש מעלות צלזיוס יותר מהיום, מה שגרם לפריחה של אצות שמילאו את קרקעית הים במשקעים עשירים וחלקלקים, מה שהפך את האזור לפגיע למפולות.

אסון הצונאמי בפוקושימה (צילום: רויטרס)
אסון הצונאמי בפוקושימה (צילום: רויטרס)