ידעתם שגם תמנונים סובלים מסיוטים? כך לפחות סבורים מדענים שצפו בהתנהגות חריגה של תמנון, שלדבריהם נראה כאילו התעורר מחלום רע.

תיעוד מלחיץ: יצור ימי ענק נצמד לצווארו של צוללן וגרר אותו לעומק הים | צפו

במאמר שפורסם בשבוע שעבר באתר "Biorxiv" ציינו החוקרים כי התמנון ששמו קוסטלו, אשר תועד 24 שעות ביממה במעבדה באוניברסיטת "רוקפלר" בניו יורק במשך חודש שלם, התעורר בפתאומיות ארבע פעמים.

לדבריהם, היה נראה כי הוא "נמלט מטורפים", ואז שינה צבע והסתובב עם זרועותיו בצורה לא יציבה.

עוד אמרו החוקרים, כי בשניים מהמקרים התמנון ירה דיו שחור למים - טקטיקה נפוצה בה הרכיכה נוטה להשתמש בעת מנוסה מטורפים - למרות שלא היה טורף.

התנהגותו של התמנון העידה על כך שהוא נמצא במצוקה זמנית, שלדברי מדענים באה כתגובה לחלום רע.

"זה היה ממש מוזר. נראה כאילו הוא סובל מכאבים לרגע", אמר אריק אנחל ראמוס, אחד החוקרים, ל-"Live Science", "ואז הוא פשוט קם כאילו כלום לא קרה, והמשיך בשגרת היום שלו".

לדברי החוקרים, קוסטלו הגיע למעבדה ללא שתיים מזרועותיו וכשהוא סובל מפציעה קשה, ככל הנראה לאחר שהותקף, ונראה כאילו הוא חלם שהוא מותקף שוב או נזכר באירוע והגיב בהתאם.

הם ציינו כי על פי מחקר שבדק מקרים דומים בבעלי חיים, "סיוטים יכולים לגרום לרגישות יתר התנהגותית ועצבית ארוכת טווח".

המחקר עדיין לא זכה לביקורת עמיתים ונצפה רק בתמנון אחד, אך הממצאים העלו שאלות לגבי חוויות השינה של הייצורים. המדענים המליצו לחוקרים עתידיים לצפות גם בתמנונים במשך 24 שעות ביממה באמצעות מצלמות.

אחד השותפים למחקר ציין כי יהיה קשה לחקור את פעילות המוח של התמנון ולקבוע אם הוא אכן חולם.

מחקר שפורסם בשנת 2021 על שנתם של תמנונים מצא עדויות למחזור שינה דומה לזה שאצל בני האדם. חוקרים גילו שצבע העור של בעלי החיים השתנה באופן דומה לשלב תנועת העיניים המהירה (REM) של שינה בבני אדם - כלומר כאשר חלומות מתרחשים.

רובין קרוק, פרופ' חבר לביולוגיה באוניברסיטת סן פרנסיסקו סטייט שלא השתתף בתצפיות בקוסטלו, אמר שלהתנהגות המוזרה יכול להיות הסבר אחר.

המדען אמר ל-"Live Science" שהתנהגותו של התמנון יכולה הייתה לנבוע מהזדקנות, כלומר כאשר גופו של תמנון מאבד שליטה מוטורית ומתחיל להתפרק לפני המוות.

ואכן, קוסטלו הלך לעולמו זמן קצר לאחר האירועים האמורים. 

ראמוס התייחס לדבריו של קרוק ואמר כי הוא "לא שולל שהזדקנות יכולה להיות אחד המניעים לכך".