שתיית מים הפכה ל"אות כבוד" בקרב סלבריטאים, כאשר ג'ניפר אניסטון וגווינת' פאלטרו חשפו כי הן שותות כשלושה ליטרים של מים ביום, אבל לא לכולם זה קל כל כך. פלורנס פו, למשל, הודיעה לאחרונה כי "שתיית מים משעממת" אותה. בנוסף לחוסר הטעם, היא קוננה על הפסקות השירותים התכופות שמגיעות בעקבות צריכת מים בכמות גבוהה, וכינתה אותן "בזבוז זמן". במקום זאת, היא הסבירה כי היא מעדיפה מיץ תפוזים ותה.

מה דעתם של המומחים על כך, כמה מים עלינו לשתות בכל יום והאם נוכל לקבל את אותה רמת לחות גם ממשקאות אחרים? כריס ריצ'סון, רופא במקצועו, אמר כי מומלץ לשתות בין שש לשמונה כוסות מים ביום, שהן בערך כשני ליטרים. "למרות שזו ההנחייה הכללית, יש מעט מאוד מחקרים עם ראיות קונקרטיות לגבי הכמות האופטימלית של צריכת מים. לאנשים שונים יש רמות רגישות שונות להתייבשות, כך שהצורך עשוי להשתנות מאדם לאדם", הסביר.

כך שתיית מים תורמת לנו (צילום: אינג'אימג')
כך שתיית מים תורמת לנו (צילום: אינג'אימג')

כאשר סימני התייבשות מתרחשים, הם עלולים להיות קשים לזיהוי ולבלבל בקלות. "אי שתייה מספקת עלולה להגביר את הסיכון לדלקות בדרכי השתן ולכאבי ראש יחד עם עייפות, בלבול, מתן שתן כהה יותר, עור סדוק ויבש ויציאות לא סדירות", אמר ריצ'סון. זה יכול גם להוביל ללחץ דם נמוך או ליתר לחץ דם - מצב שבו קימה עלולה לגרום לסחרחורות פתאומיות ונפילות.

שתיית מים יכולה לסייע במניעת מצבים בריאותיים לא נעימים כגון מיגרנות, כאבי ראש תכופים ואבנים בכליות. בעוד שמים רגילים הם המקור הבריא ביותר של הידרציה, ריצ'סון אמר שכל משקה לא אלכוהולי - תורם לבריאותנו. בשנת 2016, חוקרים מאוניברסיטת סטירלינג עקבו אחר רמות ההידרציה בסטודנטים במשך ארבע שעות לאחר שתיית נוזלים שונים. לאחר מכן, הם גילו כי ליטר של קפה נמס ואפילו בירה, היוו את אותה כמות לחות בדיוק כמו של מים, אך רמות ההידרציה הגבוהות ביותר הגיעו כתוצאה משתיית חלב.

שתיית מים יכולה לסייע במניעת מצבים בריאותיים לא נעימים (צילום: אינג'אימג')
שתיית מים יכולה לסייע במניעת מצבים בריאותיים לא נעימים (צילום: אינג'אימג')

ד"ר ריצ'סון הסביר כי זהו לא רעיון טוב לשתות חלופות מים על בסיס קבוע: "תה וקפה הנם משקאות משתנים, מה שאומר שהם גורמים לנו ללכת לשירותים לעתים קרובות יותר ולאבד נוזלים. משקאות תוססים ומיצים יעניקו לנו לחות אך הם מכילים סוכרים בכמות גבוהה - מה שעלול להוביל לבעיות בריאותיות ארוכות טווח". בנוסף, הוא אמר: "הקפאין בתה ובקפה עלול להביא לתופעות לוואי אחרות שכוללות קצב לב מוגבר וחרדות, אי שקט, נדודי שינה, בעיות עיכול או בחילות ושלשולים, הפרעות שינה ולחץ דם גבוה ואפילו התמכרות לקפאין".

נישתה פטאל, מטפלת ברפואה פונקציונלית ותזונאית קלינית, הסבירה: "מומלץ להגביל את צריכת הקפאין לכ-400 מ"ג ליום, כמות שוות ערך לכארבע עד חמש כוסות קפה, או לשמונה עד עשר כוסות תה". כשזה מגיע לסוכר, התזונאית המליצה שלא לצרוך יותר מ-30 גרם של סוכר ביום: "משקאות תוססים ומשקאות אנרגיה מכילים מספיק סוכר כדי להשתלט על הצריכה היומית המומלצת במנה אחת בלבד. משקאות דיאטטים לא עדיפים, מאחר ואלה משפיעים על המיקרוביום של המעי וכמו מזונות אולטרה מעובדים אחרים, נקשרו למחלות אחרות, כולל ירידה בזיכרון ובעיות בכבד".

מים חיוניים לבריאות גוף האדם (צילום: אינג'אימג')
מים חיוניים לבריאות גוף האדם (צילום: אינג'אימג')

מיצים טריים לעומת זאת, מכילים יותר חומרים מזינים מאשר משקאות תוססים אך פטאל הזהירה כי עדיין, ניתן לעבור באמצעות צריכתם, את כמות הסוכר היומית המומלצת. "בממוצע, כוס מיץ תפוזים סחוט טרי מכילה בערך 20-25 גרם סוכר. צריכת יתר של סוכר, אפילו ממקור טבעי, עדיין עלולה לגרום להשפעות שליליות ולהגביר את הסיכון לסוכרת מסוג 2 ולהשמנה. זו הסיבה ששתיית מים היא המספקת והבריאה ביותר. מקסימום לחות - אפס קלוריות".

אם גם אתכם, כמו פו, שתיית מים "משעממת מדי" או "חסרת טעם", המטפלת התזונתית טליה פלגריני, המליצה להוסיף פירות או מלפפון לקנקן מים ולהכניס למקרר. "אתם יכולים לנסות להוסיף גם ענבים, לימון, מלפפון, אפרסקים, אננס, תפוזים, אגסים ואפילו נענע".

תוכלו להוסיף פירות וירקות למים (צילום: אינג'אימג')
תוכלו להוסיף פירות וירקות למים (צילום: אינג'אימג')

ומה בדבר האנשים שנמנעים משתייה מרובה מאחר והם חוששים להזדקק לשירותים לעתים קרובות מדי? וירפאל סאנדהו, רוקח קליני, אמר שהבעיה הזו נפוצה במיוחד אצל נשים בהריון ואצל קשישים, מאחר ויש להם בעיות בשליטה על שלפוחית השתן. "אחד מהפתרונות הוא לשתות יותר כאשר אתם נמצאים בקרבת שירותים פנויים. בנוסף, יש תרגילים המיועדים לחיזוק רצפת האגן, מה שיסייע לנו בשליטה על שלפוחית השתן".

בנוסף, הסביר הרוקח כי מים חיוניים לבריאות גוף האדם. "המים מהווים יותר משני שליש מגופנו, הם משמנים את המפרקים והעיניים, מסייעים לעיכול, מסלקים פסולת ורעלים ושומרים על בריאות העור". הוא המליץ להגדיל את צריכת המים בהדרגה ולשתות מעט בכל פעם, כך לכל אורך היום. "כ-1.5 עד שלושה ליטרים של מים ביום יספיקו".