עיפרון שככל הנראה, היה שייך למנהיג המפלגה הנאצית אדולף היטלר, וניתן לו במתנה על ידי בת זוגו אווה בראון, צפוי לעורר עניין רב בקרב אספנים במכירה פומבית שאמורה להיערך השבוע.

הפריט עורר סערה לקראת מכירתו בבלפסט, בירת צפון אירלנד, ולפי הדיווחים, הוא ניתן לצורר הנאצי במתנה ליום הולדתו ה-52 ב-20 באפריל 1941. על חלקו העליון חרוטות שתי האותיות "AH", ראשי תיבות של שמו - אדולף היטלר, ובמקום אחר, המילה "Eva" - שמה של אהובתו ובת זוגו של הרייך השלישי. הוא נרכש במקור על ידי אספן בשנת 2002 ומאז נמצא בבעלותו.

המכירה האפשרית, צפויה להתחיל בהצעות בסך של למעלה מ-60,000 דולר ויכולה להגיע עד לכ-100,000 דולר. מנכ"ל חברת בלומפילד מכירות פומביות, קארל בנט, אמר ל-Independent: "חשיבותו של העיפרון האישי של היטלר, טמונה בעובדה שהוא מסייע לפענח פיסת היסטוריה סודית. הפריט נותן תובנה ייחודית על מערכות היחסים האישיות של היטלר, שאותן הסתיר בקפדנות מעיני הציבור".

הוא המשיך: "זה כלל את מערכת היחסים הרומנטית שלו עם אווה בראון - האישה שעמדה לצדו מתחילתה של הדיקטטורה ואף הצטרפה אליו בסופה כשסיימו את חייהם בבונקר הברלינאי, כשהעיר סביבם נפלה לידי כוחות בעלות הברית. 'אות האהבה' הזו שמהווה העיפרון שקיבל במתנה ביום הולדתו, מסייע בחשיפת זהותו של היטלר, אותה הסתיר מאחורי החזית הציבורית".

אדולף היטלר (צילום: רויטרס)
אדולף היטלר (צילום: רויטרס)

לדבריו, טען בנט כי הוא מבין מדוע נושא מכירת העיפרון הינו עניין רגיש והוסיף כי המכרז אינו מנציח את הדיקטטור בשום אופן. הוא הסביר: "אני מודע לעובדה שאנשים מסוימים מתקשים להבין מדוע פריטים מסוג זה נמכרים או נאספים, אך עבורי, כאספן של פריטי מיליטריה, הם משמרים חלק מהעבר שלנו ויש להתייחס אליהם כאל חפצים היסטוריים. לא משנה אם ההיסטוריה הזו הייתה אפלה ושנויה במחלוקת. הפריטים הללו מעניקים לנו קשרים קונקרטיים לעבר, כך שלעולם לא נוכל לשכוח".