טוב לאדם להקדיש תשומת לב ומאמצים עבור משפחתו וחבריו באמצעות אכפתיות, אהבה ודאגה - שהן תכונות חיוביות של הטבע האנושי. אך מומחים ציינו כי קיים קו דק בין נתינה במטרה לרצות אחרים, לבין צרכיהם ורצונותיהם על פני צרכים אישיים.

לדבריהם של פסיכולוגים רבים, נתינה שיכולה להיחשב כ"מוגזמת", עלולה להוות אינדיקציה ברורה למצב של הערכה עצמית נמוכה, כך על פי דו"ח שפורסם מאת Hack Spirit. הסימנים הבאים יעידו על כך שאתם ככל הנראה, נמנים מסוג האנשים שנותנים יותר ממה שהם מקבלים.

מנצלים אתכם? כך תמנעו זאת (צילום: אינג'אימג')
מנצלים אתכם? כך תמנעו זאת (צילום: אינג'אימג')

1. אתם אומרים "כן" תמיד

אתם מסכימים באופן עקבי לבקשותיהם של אחרים, והיענות לצרכים רבים עלולה בסופו של דבר להותיר אתכם תחת לחץ מתמיד שיגרום לכם להיות מותשים.

2. אתם נבוכים מלהגיד "לא"

כמובן שלדחות מישהו קרוב אליכם שביקש "טובה קטנה", זה לא תמיד מנומס. אבל להסכים למרות שאינכם חייבים, יביא לידי כך שתעסקו בכל מיני התחייבויות שאתם לא באמת רוצים להתמודד איתן. ישנם לא מעט אנשים שיודעים מי לעולם לא יגיד להם "לא".

3. עליכם לזהות מתי מנצלים אתכם

אותם אנשים שנמצאים בחיים שלכם כדי "לקחת מבלי לתת", מנצלים את טוב הלב שלכם בידיעה שמדובר בחולשה ויבקשו מעל ומעבר מבלי להתחשב בכם. כך מבלי לשים לב, אתם הופכים לצד המסור לבעיותיהם, צרכיהם ורצונותיהם.

זהו מתי מנצלים אתכם (צילום: אינג'אימג')
זהו מתי מנצלים אתכם (צילום: אינג'אימג')

4. אתם נוטרים טינה

כאשר אדם עוזר ומשתף פעולה עם אחרים, הוא אמור להרגיש סיפוק מכך. אם התחושה משתנה למצב של טינה, הרי שזו אינדיקציה לכך שהאחר כבר חצה את הגבולות ההגיוניים הראויים. טינה היא סימן לכך שיש חוסר איזון בין נתינה לקבלה.

5. אתם נמנעים מקונפליקטים

כניעה והסכמה לתת לאחר לנצל אתכם בגלל שאתם מעדיפים להימנע מוויכוח, גורמת לכם לחיות תחת לחץ תמידי. אתם מתפשרים על הערכים, על סדרי העדיפויות ועל הצרכים שלכם במקום לעמוד על רצונותיכם.

6. אתם מאוכזבים כל הזמן

ישנם אנשים שבטוחים שכדי שיהיו נאהבים ורצויים, עליהם לעשות כל מה שאחרים מבקשים ומצפים מהם. אתם חוששים שסירוב לבקשתו של מישהו יביא לריחוק.

אתם תמיד שרויים תחת תחושת אכזבה (צילום: אינג'אימג')
אתם תמיד שרויים תחת תחושת אכזבה (צילום: אינג'אימג')

7. אתם רוצים שכולם יאהבו אתכם

יש המבקשים להעצים את ה"קונפורמיות" בכך שהם מנסים לרצות את כולם כל הזמן. הדבר כולל הסכמה עם דברים שאתם לא משוכנעים לגביהם או לא מאמינים בהם, וזאת רק כדי לנסות להשתלב ולהסתדר עם אחרים.

8. אתם מזניחים את הצרכים האישיים שלכם

זה בסדר לשים את עצמכם במקום הראשון, אך זה יכול להיות אתגר רציני עבור אלה שמנסים לרצות את כולם. אתם חוששים שיחשבו שאתם אגואיסטים ואנוכיים אם תעשו זאת.

חוקים וגבולות

ניתן לנקוט בצעדים הבאים כדי ללמוד כיצד להציב להציב גבולות, וזאת במטרה למנוע מאחרים לנצל את הנדיבות והנתינה שלכם באופן לא הולם:

כך תציבו גבולות ותאמרו די לתופעת הניצול (צילום: אינג'אימג')
כך תציבו גבולות ותאמרו די לתופעת הניצול (צילום: אינג'אימג')

1. הכירו את עצמכם

מודעות עצמית היא חיונית כאשר אדם רוצה לעשות שינוי בחייו. אם הוא לא יכול להכיר במציאות, הוא לא יצליח לפתור את בעיותיו. רק כך תוכלו לשנות באופן מוחלט את ההיכנעות לנצלנים וזה יסייע לכם לשפוך אור על בעיות נוספות ולטפל בהן.

2. הגברת הביטחון העצמי

מומחים טענו בעבר כי הרצון לרצות את כולם מגיע מהערכה עצמית נמוכה. הרצונות והצרכים של האחרים מדורגים גבוה יותר בסולם מהרצונות והצרכים של האדם עצמו, מאחר והם אינם מרגישים ראויים לשים את עצמם במקום הראשון.

3. תיעדוף

אנשים רבים מבלים כל כך הרבה זמן במילוי צרכיהם של האחרים, עד כדי כך שהם כבר לא בטוחים מה חשוב להם עצמם. קביעת סדרי עדיפויות מסייעת לנו לבחור כיצד נבזבז את הזמן, האנרגיה והכסף שלנו בהתאם לצרכינו.

שימו את עצמכם בראש סדרי העדיפויות (צילום: אינג'אימג')
שימו את עצמכם בראש סדרי העדיפויות (צילום: אינג'אימג')

4. תחשבו לפני שאתם אומרים "כן"

המתנה לפני הבעת הסכמה, יכולה לספק לכם יותר זמן לחשוב האם אתם בכלל מעוניינים לעזור. תוכלו להשתמש בביטויים כמו: "הרשה לי לחזור אליך בעניין זה", "אני אשקול זאת בכובד ראש", "אני לא בטוח שאני יכול לעשות זאת, אבל אני אבדוק", "אני צריך לברר כמה דברים לפני שאני מתחייב".

5. אל תתנצלו על שאמרתם "לא"

אין כל סיבה שתתנצלו או שתמציאו תירוצים כדי לא לעשות משהו שאתם לא רוצים לעשות. יותר מדי הסברים עלולים לערער את ההחלטה שלכם. בנוסף, אתם לא חייבים להתנצל על שלא הסכמתם לבצע משהו שלא נמצא בסדר העדיפויות שלכם.

6. תנו עדיפות ללוח הזמנים האישי שלכם

אם יש לכם כמה משימות אישיות לבצע, אתם צריכים זמן פנוי לעצמכם - גם אם זה אומר לצפות בסדרה שאתם אוהבים או אם זה בשביל להדיח כלים. לצורך הדוגמה, כאשר חבר מתקשר אליכם ואתם עונים לטלפון, תוכלו להגיד לו בנימוס שיש לכם רק 15 דקות לדבר או שאתם מעדיפים לשוחח בווצאפ. כך לא תבזבזו את הזמן שלכם ותספיקו ליהנות מזמנכם כרצונכם.

אל תקלעו לשיחות שאין לכם זמן אליהן (צילום: ingimage/ASAP)
אל תקלעו לשיחות שאין לכם זמן אליהן (צילום: ingimage/ASAP)

7. כבוד הדדי

שאלו את עצמכם "האם אני מקבל כמו שאני נותן?", ולאחר מכן הגדירו ציפיות. העדיפו להקיף את עצמכם באנשים שמכבדים אתכם ומעריכים את הזמן שלכם, ולא באלה שמזלזלים ומנצלים את הנתינה שלכם.

8. שחררו מערכות יחסים וקשרים רעילים

לאחר שתסגלו לעצמכם כמה מהחוקים החדשים הללו, ייתכן שתרגישו טינה וריחוק מכמה מהסובבים אתכם. אין צורך להיפגע או להיעלב. תרגום נכון של מצב זה, הוא שצריך לקבל את העובדה שכמה מהקשרים הללו דעכו, מאחר והאפשרות לנצל אתכם כבר לא נמצאת שם.