הגוף שלכן עובר לא מעט שינויים במהלך ההריון, הנרתיק, הבטן, השדיים, העור והשיער יכולים להיראות ולהרגיש אחרת במהלך ואחרי הלידה. חלק מהשינויים נראים בבירור, ממש כמו הקו הכהה שמופיע על הבטן, וייתכן שאחרים לא יהיו גלויים לעין - כגון שינויים בנרתיק לאחר הלידה.

נשים רבות תוהות כיצד הריון ישפיע על הנרתיק שלהן, והאם הלידה תמתח אותו לצמיתות או תגרום לבריחת שתן. עם זאת, בעוד שהגוף יושפע מהלידה, רוב השינויים הללו הם זמניים או ניתנים להפחתה משמעותית על ידי התערבויות חיצוניות כמו תרגילים לחיזוק רצפת האגן ועוד.

זה מה שקורה לנרתיק שלך אחרי הלידה (צילום: אינג'אימג')
זה מה שקורה לנרתיק שלך אחרי הלידה (צילום: אינג'אימג')

חששות לגבי הנרתיק לאחר הריון ולידה

הנרתיק הוא  איבר שרירי דמוי-צינור המחבר את צוואר הרחם אל הפות אצל יונקים ממין נקבה. פתחו הוא המקום שדרכו עובר דם הווסת וגם התינוק במהלך הלידה. שינויים פוטנציאליים בנרתיק לאחר הלידה כוללים את הדברים הבאים:

מתיחה

הנרתיק שלך נמתח במהלך לידה כדי לאפשר לתינוק לעבור דרך תעלת הלידה, וזה בסדר - הוא נועד להכיל תינוק ולהימתח. לאחר יציאת הוולד מבטן אמו, הרקמות בדרך כלל יתכווצו חזרה למצב הקודם שהיה לפני ההריון, אך שרירי רצפת האגן עלולים להיפגע. שינויים אלה יתבססו לפי מספר גורמים כגון גודל התינוק, סיבוכים במהלך הלידה וכמה תינוקות כבר ילדת.

שינוי במראה

רוב השינויים במראה הפות ופתח הנרתיק שיכולים להתרחש לאחר ההריון הם זמניים בלבד, אך היפרפיגמנטציה לעומת זאת, עלולה להשאיר את חותמה. הנפיחות ושינויי הצבע יכולים להופיע אצל כל אחת, בין אם עברת חתך קיסרי או לידה נרתיקית, כתוצאה מהורמוני ההריון. תהליך הלידה עצמו אף עשוי להוביל לנפיחות מאחר ומכשור כמו ואקום או מלקחיים עלול להשפיע.

ישנם שינויים בגוף אחרי לידה (צילום: אינג'אימג')
ישנם שינויים בגוף אחרי לידה (צילום: אינג'אימג')

ריפוי של אפיזיוטומיה

אפיזיוטומיה היא כאשר רופא או מיילדת מבצעים חתך קטן בפירנאום (העור המחבר בין פי הטבעת לפתח הנרתיק) כדי ליצור יותר מקום למעבר לתינוק. באופן כללי, אפיזיוטומיה מחלימה תוך כשלושה עד שישה שבועות ובמקרים מסוימים היא עלולה להותיר צלקת, אך כזו שאינה מורגשת בדרך כלל ואינה משפיעה על המראה או על תפקוד הנרתיק.

פגיעה ממלקחיים

השימוש במלקחיים כהתערבות רפואית במהלך הלידה עלול לגרום לפציעות ברקמת הנרתיק. רוב הרופאים כבר לא משתמשים בכלי זה, אך עם זאת, אם תינוקך יהיה זקוק לסיוע כדי לצאת החוצה, הם עשויים להיעזר בהן. במידה ואת עדיין חווה כאבים לאחר הלידה, שתפי את רופא הנשים שלך.

שינוי בתפקוד

באופן כללי, תפקוד הנרתיק לא ישתנה כתוצאה מהריון או לידה, אך עם זאת, יש פעמים בהן השרירים השולטים ברצפת האגן מושפעים מכך. שרירים אלו מוקפים ותומכים בשלפוחית השתן והנרתיק, כך שהם עלולים להיפצע או להיחלש במהלך לידה או מהלחץ של ההריון. במקרים מסוימים, נזק לשרירי רצפת האגן עלול להוביל לסיבוכים כגון תפקוד לקוי של שלפוחית השתן או צניחת רחם.

דליפת שתן - לא מילה גסה (צילום: אינג'אימג')
דליפת שתן - לא מילה גסה (צילום: אינג'אימג')

בריחת שתן

אחת הבעיות השכיחות ביותר מהן סובלות נשים אחרי לידה היא בריחת שתן. חלק מהיולדות מגלות שהן סובלות מדליפת שתן, במיוחד בזמן פעילות מאומצת כמו קפיצה או התעטשות. התופעה נפוצה אך היא הפיכה וניתנת לטיפול. בקשי מרופא הנשים שלך הצעות לתרגילים לחיזוק שרירי רצפת האגן כדי למנוע בריחת שתן.

תפקוד מיני

מחקר מצא כי 91.3% מהנשים דיווחו על בעיה מינית כלשהי לאחר לידה. הסיבות יכולות לנוע בין הפרעות של התינוק החדש לבין איך שהאישה מרגישה לגבי איבר המין שלה. מעבר לבעיות בביטחון העצמי, העצבים באגן יכולים גם הם להיפגע או להשתנות במהלך ההריון והלידה - אשר גם להם יש תפקיד לא פחות חשוב בתפקוד המיני ובאורגזמה. יש נשים שחוות חוסר סיפוק מיני או מרגישות שהנרתיק שלהן לא ממש "עובד" כמו פעם כתוצאה מהיחלשות של שרירי רצפת האגן.

כאבים בזמן קיום יחסי מין יכולים לנבוע מיובש הנגרם כתוצאה משינויים הורמונליים של הריון והנקה, אך תופעה זו הינה זמנית וניתן לטפל בה באמצעות שימוש בחומרי סיכה. אם את סובלת מכאבים עזים בזמן קיום יחסי מין לאחר לידה, שתפי את רופא הנשים שלך כדי לשלול סיבוכים או זיהומים.

חיזוק של שרירי רצפת האגן יעשה פלאים (צילום: אינג'אימג')
חיזוק של שרירי רצפת האגן יעשה פלאים (צילום: אינג'אימג')

אפשרויות טיפול

למרבה המזל, תרגילים מסוימים יכולים לסייע בחיזוק שרירי רצפת האגן המוחלשים, כגון קיגל - לחיצה פשוט וחוזרת על עצמה או הידוק של שרירי רצפת האגן - מספקים תועלת מסוימת. תרגילים אחרים המחזקים את שרירי הליבה בטוחים לביצוע במהלך ההריון. כדאי להתייעץ עם אנשי מקצוע מיומנים בתחום הבריאות בנושא זה.

אם את חווה את השינויים הללו, אל תתני למבוכה למנוע ממך לפנות לעזרה. בעיות אלו נפוצות מאוד ולעתים קרובות ניתן לטפל בהן. שוחחי עם רופא הנשים שלך על אפשרויות הטיפול.