לפי ה-NHS, הסיכוי לחלות בסרטן העור גבוה יותר אצל גברים מאשר אצל נשים, מאחר ורבים מהם כלל לא מורחים קרם הגנה על גופם לפני חשיפה לשמש, ביחס ללא מעט נשים אשר מקפידות על כך. כששיעורי התמותה מסרטן העור עלו באופן דרמטי, הגיע הזמן להעמיד את הידע שלנו במבחן בכל הנוגע למחלה הקטלנית ולשאול את עצמנו: האם היינו מבחינים בסימנים המקדימים או האם אנו יודעים להבדיל בין שומות מסוכנות לבין הבלתי מזיקות? ד"ר פיליפה קיי הסביר בריאיון ל-The Sun את כל מה שצריך לדעת.

"עליכם לפנות לרופא המשפחה שלכם במידה ואתם מבחינים בשינוי כלשהו באחת מהשומות שבגופכם. אם מדובר בשינוי בצבע, בגודל, במראה אך גם בתחושה, כך שאם שומה מדממת, קרושה או הופכת לכואבת ומגרדת - היא חשודה", הסביר הד"ר.  כיצד תזהו מלנומה בשלב מוקדם ואיך תדעו שעליכם לפנות לרופא?

כך תזהו נקודות חן שעלולות לסכן אתכם (צילום: אינג'אימג')
כך תזהו נקודות חן שעלולות לסכן אתכם (צילום: אינג'אימג')

ישנם שני סוגים עיקריים של סרטן העור: סרטן שאינו מלנומה מאובחן כ-156,000 פעמים בשנה בבריטניה, בעוד שמלנומה - הסוג החמור ביותר של סרטן העור - מאובחן 16,700 פעמים בשנה. מחקר הסרטן בבריטניה מעיד כי מקרים שאינם מלנומה מדווחים בחסר והם אינם נכלל בנתוני סוגי הסרטן הנפוצים ביותר במדינה.

מיליוני בני אדם מסכנים את חייהם כאשר אחד מכל עשרה בבריטניה - כולל ילדים ובני נוער - משתמשים במיטת שיזוף. חשיפה לקרני UV מהשמש או ממיטות שיזוף הן בדרך כלל הסיבה העיקרית לגרימה לסרטן העור. שימוש במיטת שיזוף לפני גיל 35 מגדיל את הסיכוי שלנו לפתח מלנומה ב-87%. 

יותר נשים מורחות קרם הגנה, גברים הרבה פחות (צילום: אינג'אימג')
יותר נשים מורחות קרם הגנה, גברים הרבה פחות (צילום: אינג'אימג')

ובכן, ד"ר קיי הסביר כי הסימן השכיח ביותר לסרטן העור הוא שינויים בשומה, נמש או כתם עור רגיל. כשמדובר בשומות, הן בדרך כלל בגודל של כרבע סנטימטר, בצבע חום אחיד, שזוף או שחור והן יכולות להיות שטוחות או מוגבהות. חלקן נוכחות מלידה ואחרות מופיעות בגיל הילדות או בבגרות ולאחר הופעתן הן בדרך כלל נשארות באותו הגודל.

במידה וגודל השומה משתנה, יש לפנות אל רופא המשפחה (צילום: אינג'אימג')
במידה וגודל השומה משתנה, יש לפנות אל רופא המשפחה (צילום: אינג'אימג')

סימן האזהרה החשוב ביותר הוא נקודה חדשה בעור או כאשר השומה הקיימת משתנה. בתחילה הן עלולות לגדול כלפי חוץ ולא לשקוע, ולכן עליכם לפנות לרופא המשפחה במידה ויש לכם שומה שהולכת וגדלה. אופן הטיפול בסרטן העור תלוי במספר גורמים אך הכל תלוי סוג הסרטן, עד כמה הוא התפשט, היכן הוא נמצא והאם הוא בשלב מתקדם או מוקדם. הטיפול העיקרי הוא ניתוח להסרת האזור הנגוע וההליך בדרך כלל מתבצע בהרדמה מקומית.