"אנחנו במלחמה מתמדת מול יתושים", אמר ד"ר קונור מקמנמן, עוזר פרופסור למיקרוביולוגיה מולקולרית ואימונולוגיה בבית הספר לבריאות הציבור של ג'ונס הופקינס בלומברג, ובמכון המחקר של אוניברסיטת מלריה, ג'ונס הופקינס בבולטימור, ארה"ב, ל-CNN.

מלחמה זו עלולה להיות קטלנית, שכן ישנם סוגי יתושים שיכולים לגרום למוות ובמיוחד כשהם מפיצים מחלות כמו מלריה, קדחת דנגי ווירוס מערב הנילוס. להלן הדגשים כיצד יתושים בוחרים את הטרף שלהם, מה מושך אותם ומה ממליצים המדענים כדי להרחיק אותם מגופנו ומחיינו. יתושים בדרך כלל מוצצים דם במהירות, שכן מקמנמן הסביר כי הם "יורקים תערובת של חלבונים שונים בעורנו", וחלבונים אלו פועלים כמו משככי כאבים ונוגדי קרישיות דם. הגירוד ואי הנוחות מהעקיצות הם תוצאה של התגובה הדלקתית של הגוף נגד קוקטייל כימי זה.

מושכים אליכם יתושים? כנראה שזו הסיבה (צילום: אינג'אימג')
מושכים אליכם יתושים? כנראה שזו הסיבה (צילום: אינג'אימג')

מה מושך את היתושים אלינו?

הד"ר מצא כי חלק מהאנשים הם למעשה "מגנטים של יתושים", והוא תיעד זאת במחקר האחרון שלו שפורסם בכתב העת Current Biology. חוקרים עדיין עובדים על הפרטים הקטנים של הסיבה לכך שריחות מסוימים מושכים את החרק, אך כבר ישנו דפוס כללי הנוגע ליכולתם של היתושים למצוא אותנו. "קודם כל הם מריחים אותך, אחר כך הם רואים אותך ואז כשהם מתקרבים מספיק, אולי מטר מגופו של הקורבן, הם מזהים את אותות החום שמתפזרים על העור", הסביר מקמנמן.

אחד מהריחות העיקריים הגורמים ליתושים להימשך אלינו הוא פחמן דו-חמצני - הגז שאנו נושפים כאשר אנו נושמים. במהלך השנים, כמה מחקרים מדעיים הצביעו על כך שיש כמה גורמים אפשריים המושכים יתושים לבני האדם, שכן חלקם הצביעו על כך שאנשים ששותים בירה נוטים להיעקץ יותר על ידי החרק, בעוד שהיו גם כמה מחקרים שהצביעו על צבעים מסוימים - כמו אדום - שעשויים להיות "אטרקטיביים" יותר עבור המעופפים.

יתוש (צילום: אינגאימג')
יתוש (צילום: אינגאימג')

כיצד ניתן למנוע עקיצות יתוש?

ישנם אינספור מכשירים ותרסיסים המבטיחים להדוף עקיצות יתושים. ישנם גם כלים חדשים יותר כמו דוחי יתושים קוליים "שלא בהכרח מגובים במחקר ובמדע, אך הם נמצאים בשוק", הסבירה ד"ר כריסטין היילי, עוזרת פרופסור במחלקה לאנטומולוגיה של אוניברסיטת לואיזיאנה ונשיאת האגודה האמריקאית לבקרת עקיצות יתושים, ל-CNN.

במקום זאת, היילי ומקמנמן המליצו לפנות לשיטות מנוסות שהוכחו כיעילות. "חשוב ללבוש בגדים המכסים את רוב חלקי הגוף במהלך הקיץ ולהשתמש בחומרים דוחי חרקים המכילים מרכיבים מסוג DEEF ופיקארידין", אמר הד"ר. לאלה המעדיפים מוצרים על בסיס צמחי, השניים המליצו להשתמש בשמני לימון ואקליפטוס. בנוסף, כדי להרחיק יתושים מביתכם הקפידו לסגור את החלונות ולהפעיל מאוורר או מזגן בלילה. כמו כן, השתדלו להיפטר מפסולת וממים עומדים בחצר הבית כדי למנוע התרבות יתושים.