שעוות אוזניים היא דבר טבעי לחלוטין, היא מיוצרת על ידי התאים המצפים את האוזן החיצונית ואת תעלת האוזן והיא מורכבת משמן טבעי המיוצר על ידי בלוטות החלב. שומן טבעי זה מתערבב עם לכלוך, זיעה ותאי עור מתים והופך בעצם לשעוות האוזניים שאנו מנקים באמצעות קסמי צמר גפן.

שעוות האוזניים פועלת כמחסום ומגינה מפני וירוסים וחיידקים מזיקים מלהיכנס לתעלת האוזן. אך במידה ואתם סובלים מכאבי אוזניים, גירוד חוזר או מתקשים לשמוע, כנראה שאתם צריכים ניקוי יסודי יותר של האוזניים. ד"ר ג'י לין, מומחה אף-אוזן-גרון מאוניברסיטת לואיסוויל, הסביר כי ייתכן שתצטרכו לבקר אצל הרופא לעתים קרובות יותר, אך ישנם כמה דברים שתוכלו לעשות בעצמכם בבית.

מסתבר שקסמי אוזניים אינם יעילים במיוחד (צילום: אינג'אימג')
מסתבר שקסמי אוזניים אינם יעילים במיוחד (צילום: אינג'אימג')

לדבריו, זה בסדר גמור לנקות את האוזניים עם קסמי צמר גפן אך רק בחלקן החיצוני. הוא הסביר: "קסמי אוזניים אלה הם רעיון רע, מאחר והם דוחסים את השעווה עמוק יותר לתוך תעלת האוזן. בתרחיש גרוע יותר, השעווה עלולה להידחס עד עור התוף ואולי אפילו ליצור חור בעור התוף, מה שעלול לגרום לאובדן שמיעה, כאב אוזניים, גירוד או זמזום באוזן".

ד"ר לין טען כי ישנם כמה טרנדים שכדאי לנסות כמו שימוש ב"נרות אוזניים", הכרוך בהחדרת שעווה חמה אל תוך האוזן. פתרון נוסף הוא יציקת מי חמצן לאוזניים תוך שכיבה על הצד, רגע לפני שמתיישבים ונותנים לנוזלים וללכלוך לנזול החוצה - הוא המליץ לנסות את הרעיונות הללו בעזרת מומחה בלבד, כשמנגד, שיתף בפתרונות בטוחים יותר.

נר שעווה מיוחד לאוזן, יש להיוועץ במומחה (צילום: אינג'אימג')
נר שעווה מיוחד לאוזן, יש להיוועץ במומחה (צילום: אינג'אימג')

1. טיפות אוזניים

רופא האף-אוזן-גרון אמר כי שימוש בטיפות אוזניים יכול לסייע בבעיית השעווה. התמיסה הנוזלית עוזרת לדלל ולרכך את שעוות האוזן, מה שמוביל להתפרקותה וליציאתה מהאוזן. מומלץ להיוועץ ברופא.

2. תמיסת סודה לשתייה

לדבריו של ד"ר לין, ישנה דרך נוספת לנקות את האוזניים בעזרת מוצר שיש כמעט לכולנו בארון המטבח. ישנה תמיסה קלה להכנה: להמיס חצי כפית של סודה לשתייה במים ולהשתמש בבקבוק טפטפת כדי להטות את הנוזל. לאחר מכן, הטו את ראשכם הצידה והחדירו חמש עד עשר טיפות מהתמיסה לתוך האוזן. לאחר כשעה, השעווה אמורה להתרכך ולהישטף החוצה, או שיש צורך לשאוב אותה באמצעות מזרק פלסטיק. יש להתייעץ עם רופא.

ניתן להיעזר בפתרונות בטוחים יותר, היוועצו ברופא (צילום: אינג'אימג')
ניתן להיעזר בפתרונות בטוחים יותר, היוועצו ברופא (צילום: אינג'אימג')

3. שמן זית

ניתן להיעזר בתרופות סבתא טבעיות כדי לנקות את האוזניים, ובוודאי שמעתם בעבר על השימוש בשמן זית, שמן קוקוס או שמן מינרלי. כל אלה יכולים לסייע בהסרת שעוות אוזניים ובאותו האופן שבשימוש בתמיסת מי סודה לשתייה, גם כאן יש להיעזר בטפטפת כדי להחדיר את השמן אל תוך האוזן. יש להמתין יום או יומיים עד שהשעווה תתרכך, ואז לשטוף את האוזן במים חמימים. יש להתייעץ עם רופא.