ללכת רגע לשירותים הוא לא משהו שאנו מבזבזים זמן רב במחשבה עליו, אלא רק עוד חלק ממהלך היום. אך קצת תשומת לב יכולה לסייע לכם, מכיוון שריח השתן יכול לספק את הרמזים הראשונים לכך שאתם זקוקים - או שלא - לבדיקה.

פרט שלא ניתן יהיה להתעלם ממנו ברוב המקרים הוא ריח חזק של שתן. זה לא תמיד אומר שמשהו לא בסדר, אך זה גם יכול להיות דגל אדום שכדאי לשים לב אליו. ד"ר ריצ'רד ויני אמר ל-The Sun: "לשתן יש ריח באופן טבעי וזו הסיבה שבעלי חיים רבים ישתמשו בו לסימון הטריטוריה שלהם. ישנן מגוון סיבות מדוע עשוי להיות שינוי בריח השתן שלנו".

כך נדע מתי עלינו לפנות לרופא (צילום: אינג'אימג')
כך נדע מתי עלינו לפנות לרופא (צילום: אינג'אימג')

הוא הסביר: "ראשית, ככל שהשתן שלנו מרוכז יותר כך הריח שלו יהיה חזק יותר. נוכחות של חיידקים מסוימים בשתן תיצור ריח עז שאמור להתריע בפני אדם עם בעיות פוטנציאליות". לדבר, הריחות עלולים לנבוע ממספר סיבות אפשריות:

אבנים בכליות

פיפי בעל ריח חזק עלול להיות סימן לאבנים בכליות, למרות שבדרך כלל הדבר ילווה בכאבי בטן או צריבות בעת מתן שתן. אם שמתם לב לאחד מהסימנים הללו, פנו לרופא שלכם.

אוכל ושתייה

אכילת מזונות מסוימים כמו אספרגוס, יכולים לשנות את ריח השתן שלכם. גם קפה עשוי לגרום לריח חזק עוד יותר. אין כל סיבה לדאגה. מומלץ לגשת לרופא רק אם שמתם לב לריח חריג ואינכם יודעים מדוע.

גם תרופות כמו אנטיביוטיקה משנות את ריח השתן (צילום: אינג'אימג')
גם תרופות כמו אנטיביוטיקה משנות את ריח השתן (צילום: אינג'אימג')

סוכרת

פיפי בריח חזק יכול להוות סימן לסוכרת מסוג 2. הדבר נגרם כתוצאה מרמת הסוכר הלא מבוקרת בדם. אם הדבר משולב בתחושת עייפות, צימאון וצורך להטיל שתן באופן תכוף, כדאי לפנות לרופא.

סמים ותרופות

אם קיבלתם לאחרונה תרופה חדשה, זה יכול לגרום לשינוי בריח השתן שלכם. תוכלו לבדוק זאת בעלון המגיע בקופסת התרופות. אם הדבר נמשך יותר זמן מהצפוי, יש לפנות לרופא כדי לוודא שהדבר לא קשור לבעיה אחרת.

התייבשות

אם אתם לא שותים מספיק מים, ריח השתן שלכם יהיה חזק וצבעו יהיה כהה מאוד, מאחר והוא נעשה מרוכז יותר בגלל המחסור בנוזלים בגופכם. אין סיבה לדאגה כל עוד זה לא קורה לעתים קרובות. אם התופעה חוזרת על עצמה, פנו אל הרופא.

כשל בכבד

פיפי בעל ריח חזק במקביל לכאבי בטן הוא דגל אדום. אם השתן שלכם אף צהוב יותר, יש לפנות לרופא. הדבר עלול להצביע על אי ספיקת כבד.