החופש הגדול כבר כאן ומאות אלפי ילדים ייהנו עכשיו מחופשה בת חודשיים שחלק גדול ממנה, ככל הנראה, הם יעבירו מול המסכים. וככל שמשך זמן השימוש עולה - כך גם הסיכוי להיחשף לסכנות, איומים או תכנים שלא הולמים את גילם. דרור בהט, סמנכ"ל השיווק של פלאפון, עשה עבורנו סדר עם כל האפליקציות וההגדרות החשובות שכולנו צריכים להכיר, ויאפשרו לנו לעבור את החופש הגדול, ובכלל, בשלום.

הגבלת זמן מסך

נקודה כואבת ומורכבת כמעט בכל בית בישראל. מצד אחד אנחנו לא רוצים שילידנו יהיו תקועים כל היום מול המסכים, ומצד שני לא תמיד אנחנו מהווים עבורם דוגמא כל כך חיובית בנושא. לשמחתנו היום באמצעות כמה הגדרות פשוטות נוכל לשמור על פרק זמן סביר בו ילידנו יכולים להיות צמודים למסך.

באייפון: ניתן להגדיר זמן מסך עבור בן משפחה דרך המכשיר שלו, אם הגדרנו "שיתוף משפחתי". כך כשתגדירו חשבון של ילד או ילדה, ניתן להגדיר מגבלות תוכן חשובות, הגבלות תקשורת והשבתה. כמובן שניתן לשנות את ההגדרות בכל עת ואפילו תקבלו תזכורת לעדכן את ההגדרות של בקרת ההורים בהתאם להתבגרות הילד או הילדה.

באנדרואיד: קיימת מערכת Family Link של Google שעוזרת להורים להיות מעודכנים ולפקח על זמן המסך של הילדים.

ישנה אפשרות להגביל את זמן המסך (צילום: אינג'אימג')
ישנה אפשרות להגביל את זמן המסך (צילום: אינג'אימג')

הגבלת אפליקציות ספציפיות

לא רבים יודעים שמעבר להגבלת זמן מסך, הורים יכולים להגביל משך שימוש באפליקציה או ברשת חברתית מסוימת כמו טיקטוק, אינסטגרם או יוטיוב, כך שברגע שהילד מסיים את הזמן המוקצה לו באפלקציה כלשהי, שאר האפליקציות נשארות פתוחות בפניו, כמו גם שימוש בוואטסאפ או גלישה כללית באינטרנט.

משתמשי אייפון: היכנסו ל'הגדרות', משם ל'זמן מסך' ול'פעילות ביישומים ואתרים'. לאחר מכן לחצו על 'הגבלת יישומים', 'הוסף הגבלה'. לבסוף בחרו את סוג האפליקציה וקבעו את הגבלת הזמן.

משתמשי אנדרואיד: להיכנס להגדרות המכשיר ולהקיש על 'שימוש חכם בדיגיטל ואמצעי בקרת ההורים'. לאחר מכן הקישו על התרשים ולצד האפליקציה שרוצים להגביל- לחצו על 'הגדר טיימר' ובחרו את משך הזמן הרצוי לשימוש באפליקציה.

סינון תוכן

זה לא סוד שהרשת מלאה בתכנים שלא תמיד נרצה שילידנו יחשפו אליהם, במקרה או בכוונה ולא תמיד אנחנו לידם כדי להשגיח. גם כאן מערכת Family Link למשתמשי אנדרואיד שצריכה להיות מותקנת גם במכשיר של הילד וגם במכשיר של ההורה תסייע לחסום גישה לאתרים ולאפליקציות מסוימות שלא נרצה שהילד ייחשף אליהן. משתמשי אייפון יכולים לעשות שימוש בבקרת הורים כדי לחסום או להגביל אפליקציות ותכונות ספציפיות במכשיר של ילדכם. חשוב שתכירו שביוטיוב למשל, אחד האתרים הפופולריים, ניתן להגדיר "מצב בטיחות", כך שהילד ייחשף רק לתכנים שלא סומנו כתוכן למבוגרים על ידי משתמשים אחרים וזאת מבלי לחשוש שבמעבר בין הסרטונים הוא יצפה בתוכן שאינו הולם.

הילד ייחשף רק לתכנים שלא סומנו כתוכן למבוגרים (צילום: אינג'אימג')
הילד ייחשף רק לתכנים שלא סומנו כתוכן למבוגרים (צילום: אינג'אימג')

איתור הנייד

רלוונטי תמיד אבל בעיקר בחופש הגדול. בים, בקייטנה או בדרך למגרש המשחקים, ילדים נוטים לשכוח ולאבד את הסמארטפון בכל מיני מקומות ולשמחתנו הטכנולוגיה כיום מאפשרת לנו למצוא מכשיר שאבד, למחוק נתונים מרחוק ואפילו להפעיל צלצול שיאפשר לנו לאתר את המכשיר ביתר קלות.

הילד איבד מכשיר אנדרואיד? פתחו את www.android.com/find, במפה שתיפתח בפניכם ניתן לראות היכן נמצא המכשיר, אך זכרו כי המיקום הוא משוער ולא בהכרח מדויק. אם לא ניתן למצוא את המכשיר, המכשיר יוצג במיקום האחרון הידוע. שימו לב שעל מנת לאתר את המכשיר עליו להיות: מופעל, מחובר לחשבון גוגל, מחובר לחבילת גלישה או ל-Wi-Fi, גלוי ב-Google Play (ברירת מחדל), שירותי המיקום צריכים להיות מופעלים השירות 'איפה המכשיר שלי' צריך להיות מופעל (ברירת מחדל).

אם הילד איבד מכשיר אייפון, פתחו את icloud.com/find, והיכנסו לחשבון ה-Apple ID שלכם. אם בחלק העליון של האתר אתם לא רואים 'Find My iPhone' התקינו iCloud על מכשיר Apple אחר שברשותכם. שימו לב כי התקנתם מראש את אפליקציית Find my iPhone על מכשירו של הילד. לרוב היא מגיעה עם מערכת ההפעלה.

ילדים נוטים לשכוח ולאבד את הסמארטפון (צילום: אינג'אימג')
ילדים נוטים לשכוח ולאבד את הסמארטפון (צילום: אינג'אימג')

הורדת אפליקציות ומשחקים שעולים כסף

אנחנו מכירים לא מעט סיפורים על ילדים ששיחקו בטלפון הנייד שלהם, או אפילו של הוריהם, הורידו ושיחקו באפליקציות שונות, חלקן הגדול חינמיות. חשוב שתכירו שבלא מעט יישומים ניתן לרכוש שדרוגים ודברים נוספים במהלך המשחק – מה שעלול לעלות לכם, ללא ידיעתכם, לא מעט כסף. מעבר לשיח ההורי שעליכם לנהל עם ילדיכם בנושא כדאי שתכירו שגם במכשירי אייפון וגם במכשירי אנדרואיד יש מנגנון שיכול להגביל רכישות בתשלום.

במכשירי אנדרואיד יש לפתוח את חנות ה- Google Play, לבחור בתפריט ההגדרות ואז ב'בקרות משתמש'. לאחר מכן לחצו על 'דרישות האימות' – לכל הרכישות. הגדרה זו תגרום לחלון המבקש סיסמא לביצוע כל רכישה שהיא. במקרה ומדובר על מכשיר של ילידכם שמוגדר דרך חשבון ה- Family Link, ניתן להגדיר סיסמא עבור רכישות גם שם.

על משתמשי אייפון יש להיכנס בהגדרות ל'זמן מסך', להגדיר קוד גישה, לבחור באפשרות 'הגבלת תוכן ופרטיות, לסמן את האפשרויות: “רכישות ב-iTunes Store וב-App Store” ולבחור באפשרות “דרוש תמיד”. כמובן ניתן לבצע פעולה זו גם במכשיר של הילד המוגדר תחת החשבון המשפחתי כך שילדים בקבוצה המשפחתית יצטרכו לבקש אישור לפני שיבצעו רכישות או הורדות בחינם.