כדור הארץ נמצא על סף אירועי אקלים קטסטרופליים "כבר בשנת 2025", כך לפי דו"ח חדש המזהיר מפני עליית מפלס הים באוקיינוס האטלנטי. נטען כי זרמים באוקיינוס עלולים להביא לטמפרטורות חמות באזורים הטרופיים ובתורם להגביר את גלי החום שמכים באירופה למשהו גרוע בהרבה.

ייתכן שהטמפרטורות הגבוהות שכבר זרעו הרס ביוון במהלך הימים האחרונים, יתחממו עוד יותר ומעבר למה שחשבו המדענים. בכתב העת Nature Communications נכתב כי נפח המים בכדור הארץ גדל כתוצאה מכך שמעטה הקרח של גרינלנד נמס לאוקיינוס האטלנטי, מה שגורם להפרעה בטמפרטורה הכוללת של הים ולשינויים במחזור ה-AMOC (Atlantic meridional overturning circulation), כך דיווח ה-Metro.

השריפות ביוון (צילום: רויטרס)
השריפות ביוון (צילום: רויטרס)

הפאנל הבין-ממשלתי לשינוי אקלים חזה בעבר כי מערכת AMOC תחווה הפרעות במאה הבאה, אך המחקר החדש הראה כי "סביר להניח" שקריסה מלאה או חלקית של המערכת תתרחש מוקדם מן הצפוי. בנוסף, מומחים צפו כי הדבר עלול לקרות כבר בשנת 2025 והזהירו מפני ההשפעות ההרסניות שיתעוררו על פני כדור הארץ עשרות שנים בלבד לאחר הקריסה הראשונית.

גל החום הכבד בבריטניה (צילום: REUTERS/Tom Nicholson)
גל החום הכבד בבריטניה (צילום: REUTERS/Tom Nicholson)

פרופסור פיטר דיטלבסן מאוניברסיטת קופנהגן, המחבר הראשי של הדו"ח החדש, אמר כי הוא "די מודאג" מהתוצאות. עם זאת, אחרים טענו כי המחקר אינו אמין שכן הוא מסתמך על שיטות ומודלים של מדדים עקיפים ושינויים במהלך 70 השנים הקודמות. פרופסור פני הולידיי, ראש תחום הפיזיקה הימית ומחזור האוקיינוסים במרכז הלאומי לאוקיאנוגרפיה בסאות'המפטון, אמרה: "תוצאות המחקר מתארות את הפוטנציאל לקריסה בתוך כמה שנים. הראיות מדאיגות ואלו נתונים שאסור לנו להתעלם מהם. קשה שלא להסכים עם תוצאות מחקר זה".