צוללנים הצליחו להגיע סוף סוף לתחתית החור הכחול הגדול האייקוני של בליז, וגילו כי פריטים מטרידים ממלאים את תחתית פלא הטבע הבתולי. החור הכחול הוא בולען מים עצום באיים הקריביים מול חופי בליז, אשר הותיר את המדענים והתיירים סקרנים. הוא משתרע על פני 318 מטרים, עומקו כ-124 מטרים והוא נחשב לאחת האטרקציות המובילות במדינה.

משלחת לחקר החור הכחול הגדול - במימון המיליארדר ריצ'רד ברנסון - נשלחה לקרקעיתו בשנת 2018 אך הפכה השבוע לוויראלית כ"הוכחה לכך שבני האדם הם נוראיים". בשנת 2018, צוות צוללנים של Aquatica Submarines ירד אל תחתית החור הכחול, ומשימתם הייתה ליצור מפה תלת-ממדית של פנים הבולען, אך הם ניצבו מול מראות מטרידים בתחתית.

כשהצוות - כולל ברנסון - הגיע לתחתית, הוא התפעל מכמה בעלי חיים כמו צבי ים, כרישי שונית ואלמוגים ענקיים. אך כשהגיעו לעומק של 90 מטרים, החיים החלו להיעלם. אריקה ברגמן שהייתה חלק מהמשלחת, הסבירה כי שכבה עבה של מימן גופרתי רעיל נמתח על פני הבולען ומונע מהחמצן לחדור פנימה. "מצאנו קונכיות סרטנים שנפלו לעומק החור", סיפרה.

הצוות מצא בקבוק קולה של שני ליטר שעשה את דרכו לעומק של יותר מ-100 מטר, כמו גם מצלמת GoPro אבודה מלאה בתמונות. לצד האשפה, היו גם שתי גופות אנושיות - שהן ככל הנראה שייכות לשניים משלושת הצוללנים שאבדו בתוך החור הכחול במהלך המשלחת הקודמת. "מצאנו את מקום מנוחתם של שני האנשים והודענו על מקום הימצאם לממשלת בליז. הוחלט שלא לנסות למשות אותם משם. מאוד חשוך ושליו שם למטה. עדיף להשאיר אותם", אמרה ברגמן.

צוללנים, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')
צוללנים, אילוסטרציה (צילום: אינג'אימג')

לא כל התגליות היו קודרות. הצוללנים איתרו גם נטיפים, מעין תצורה של נטיפי קרח התלויה בדרך כלל על גג מערה - מה שהוכיח שהמקום היה פעם מערה יבשה לחיים פרהיסטוריים. המדענים מאמינים כי המערה נוצרה במהלך עידן הקרח האחרון שהגיע לקיצו לפני כ-14,000 שנה. המקום ככל הנראה הוצף והתמוטט עם סיום עידן הקרח, מפלס הים עלה ומאז נותר מאחור החור הכחול שאני רואים כיום.

בתגובה למידע זה, רבים הביעו זעזוע מהממצאים המטרידים. "יש מקום שבני האדם יותירו אותו נקי מהזוהמה שלהם?", כתב גולש אחד. "אפילו מקום שבו בני האדם לא ביקרו מעולם מכיל כל כך הרבה מהאשפה שלנו. האנושות היא איומה", הוסיף אחר. ברנסון תיאר את המשלחת כ"אחת מהתזכורות הבוטות ביותר לסכנת שינויי האקלים שראיתי אי פעם".

"המפלצות האמיתיות שיש באוקיינוס הן שינויי האקלים והפלסטיק. למרבה הצער, ראינו בקבוקי פלסטיק בתחתית הבור שהוא מכת האוקיינוס האמיתית. כולנו חייבים להיפטר מפלסטיק וחד פעמי", סיכם ברנסון.