אם לשתי בנות מאינדיאנה, ארה"ב, מתה לפני מספר ימים לאחר ששתתה קרוב לשני ליטרים של מים בתוך 20 דקות בלבד - כמות שאדם ממוצע שותה במשך יום שלם. היא סבלה מהרעלת מים ואושפזה בבית החולים עם תופעות לוואי קשות, שם היא איבדה את חייה.

מהי הרעלת מים?

הרעלת מים מתרחשת כאשר אנו צורכים יותר מדי מים בפרק זמן קצר. שתיית יתר עלולה לפגוע בתפקוד המוח, לירידה קיצונית בכמות הנתרן בדם - המכונה היפונתרמיה (חוסר בנתרן) במקרים קיצוניים ועלולה לגרום לנפיחות בתאי המוח, מה שעשוי להוביל למוות.

מומחים ממליצים לשתות 13 כוסות מים ביום - למשך יום שלם (צילום: אינג'אימג')
מומחים ממליצים לשתות 13 כוסות מים ביום - למשך יום שלם (צילום: אינג'אימג')

תסמינים של הרעלת מים

מי שסובל מהרעלת מים יחוש מתופעות לוואי כגון בחילות, כאבי ראש, הקאות ובמקרים קיצוניים ישנוניות, התכווצויות שרירים, עייפות, ראייה מטושטשת, לחץ דם גבוה, בלבול וקשיי נשימה. במקרים חמורים ביותר, החולה יסבול מתפקוד לקוי של מערכת העצבים, נזק מוחי, תרדמת או מוות. טיפול רפואי מידי יכול למנוע מוות.

כמה זה "יותר מדי מים"?

נראה כי שמונה כוסות מים מספיקות עבוד אדם ממוצע למשך יום שלם, ללא התייחסות לתנועה פיזית או למזג האוויר, אך מומחים מייעצים כי בין שש כוסות ל-13 כוסות ביום זו כמות מים מספקת. מים נחוצים לנו לתפקוד אופטימלי של הגוף כמו שטיפת פסולת, שמירה על טמפרטורת הגוף, שימון מפרקים ועוד - אך שתיית כמות מים שאמורה להספיק ליום שלם בתוך דקות, תגרום ליותר נזק מאשר תועלת. שתיית נוזלים בכמות גדולה מכזו שהכליות יכולות לסלק תוך שעה - בערך ליטר אחד - תוביל לפגיעה במערכות הגוף.

שתיית מים, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)
שתיית מים, אילוסטרציה (צילום: ingimage ASAP)

כיצד למנוע הרעלת מים?

מומלץ שלא לשתות יותר מ-13 כוסות מים ליום ויש לצרוך פחות מליטר אחד של מים בכל כמה שעות ובכך למנוע תהליך של הידרציה בגוף. גם בזמן אימון או גם אם מזג האוויר חם מאוד - השתדלו שלא לשתות כמות גדולה של מים בפרק זמן קצר מדי וזאת כדי לאפשר לכליות לתפקד כראוי.