השבוע התחוללה ביישוב שוהם דרמה כאשר מספר בעלי כלבים נתקלו בנחש שחור גדול שרוע על המדשאה בסמוך לגינת הכלבים שבמרכז היישוב. הנחש נצפה ללא תנועה כשקיפוד בפיו.

בהמשך לתצפית החריגה הוקפץ למקום אביעד בר, אקולוג זוחלים אשר זיהה כי מדובר בנחש לא ארסי ממין זעמן שחור אשר ניסה לטרוף קיפוד מצוי. אביעד בר, אקולוג זוחלים ברשות הטבע והגנים הסביר: "מניתוח הסיטואציה שכללה קיפוד מת בתוך לוע של נחש מותש, ניתן להניח כי הנחש ניסה לטרוף את הקיפוד וברגע שהחליט לנטוש את סעודתו הלא שגרתית, התבררה לו גודל הטעות. המנח החד כיווני של קוצי הקיפוד לא אפשרו לנחש לפלוט את הקיפוד ובסופו של האירוע גם הקיפוד וגם הנחש מצאו את מותם במפגש הטראגי".

המנח החד כיווני של קוצי הקיפוד לא אפשרו לנחש לפלוט את הקיפוד (צילום: רשות הטבע והגנים,אביעד בר)
המנח החד כיווני של קוצי הקיפוד לא אפשרו לנחש לפלוט את הקיפוד (צילום: רשות הטבע והגנים,אביעד בר)

בישראל חיים שלושה מיני קיפודים אשר ביחד מאכלסים את כל שטחה של מדינת ישראל. בתפריטם העשיר של הקיפודים ניתן למצוא, חרקים, יונקים קטנים, ציפורים וזוחלים ובכללם נחשים. ברשות הטבע והגנים הסבירו כי זעמן שחור הוא מין של נחש במשפחת הזעמניים והארוך בנחשי ישראל, אינו ארסי ובשל רעבתנותו הגדולה נחשב למועיל שבנחשים בהדבירו מכרסמים רבים, ואף נחשים ארסיים באזורי תפוצתו. זעמן שחור הוא נחש פעיל למדי ומהנפוצים במדינתנו, וככל נחשי ישראל הוא בעל חיים מוגן.

נחש זעמן כשהקיפוד בפיו (צילום: רשות הטבע והגנים,אביעד בר)
נחש זעמן כשהקיפוד בפיו (צילום: רשות הטבע והגנים,אביעד בר)

בישראל חיים כ-41 מיני נחשים, רובם אינם מסוכנים לאדם. למעשה, רק תשעה מיני נחשים בישראל הם ארסיים. הארס משמש אותם לציד או להגנה מפני תוקפים. אמנם לנחשים יצא שם רע ושמם נקשר לתכונות כגון אכזריות וערמומיות אך האמת היא אחרת, לנחשים חשיבות רבה בשמירה על תפקוד המערכת האקולוגית שבה הם חיים, והם מסייעים מאוד בהגבלת ריבוי מכרסמים ומזיקים אחרים.

נתקלתם בחיה במצוקה? דווחו למוקד 3639* ואנו נגיע ונטפל