סוכנות החלל האמריקאית נאס"א, דיווחה לפני מספר ימים כי החוקרים הבחינו בנוף משונה על ירח "איו (Io)" - אחד מתוך 80 ירחי כוכב הלכת צדק - הכוכב הגדול ביותר במערכת השמש. כבר פורסם בעבר כי ירח זה מלא בהרי געש ולבה, אך תמונות חדשות מהלוויין Jovian הסמוך, התנו למדענים את נקודת המבט הקרובה ביותר אי פעם של מה שנמצא על פני שטחו.

לאחר שכבר סייר בחלל במשך תשע שנים, הלוויין שתוכן לתעד רק את האזורים הקרים יותר של כוכב הלכת צדק, הצליח להגיע למרחק של 13,700 קילומטרים בלבד מפני הירח איו - והתמונות מרהיבות. הוא הצליח לתעד שדה לבה ענק - מה שנראה כמו סצנה מסרט המבוסס על מעמקי הגיהנום.

ירח איו, תיעוד מהלוויין Jovian  (צילום: נאס''א)
ירח איו, תיעוד מהלוויין Jovian (צילום: נאס''א)

דובר ממעבדת ההנעה הסילונית של נאס"א בקליפורניה, ארה"ב, אמר: "בעוד ש-Jovian תוכנן לתעד את זוהר הקוטב הצפוני של צדק, היכולת שלו לזהות מקורות חום הוכחה כחיונית במצוד שלנו אחר הרי געש פעילים על ירח איו". הוא המשיך: "הלוויינים הללו מועילים לנו באיסוף נתונים נוספים על כוכבי הלכת והירחים,  ומאפשרים לנו לפתור תעלומות ולהבין כיצד התופעות משתנות עם הזמן. שדה זרימת הלבה על ירח איו התרחב מערבה והצלחנו להבחין בזרמי לבה טריים".

הירח צולם מאותה הזווית גם ב-1996, ב-2007 ובמאי 2023 (צילום: נאס''א)
הירח צולם מאותה הזווית גם ב-1996, ב-2007 ובמאי 2023 (צילום: נאס''א)

ירח צדק זה הוא למעשה הפעיל ביותר מבחינה געשית במערכת השמש, כשעליו מאות הרי געש המתפרצים לגובה של עשרות קילומטרים על בסיס קבוע.