מחקר חדש ומצמרר הזהיר כי האנושות עומדת בפני "שינויי אוכלוסייה עצומים" במהלך חלק מימי חיינו. בשנת 1800 היו מיליארד בני אדם על פני כדור הארץ - מספר שהכפיל את עצמו פי שמונה בנובמבר 2022. בינתיים, האו"ם צופה כי אוכלוסיית העולם תגיע ל-10 מיליארד בשנת 2057.

לדברי אוקולוג האוכלוסין וויליאם ריב מאוניברסיטת קולומביה הבריטית, הדבר אינו בר קיימא. במאמר שפורסם בכתב העת World, הוא כתב: "ההומו ספיינס (האדם) התפתח להתרבות אקספוננציאלית והתרחבות גיאוגרפית, וצורך את כל המשאבים הזמינים לו". מההיסטוריה האבולוציונית של האנושות, נטיית ההתפשטות הזו הייתה נתונה למשוב שלילי.

רחוב הומה בדלהי הודו  (צילום: רויטרס)
רחוב הומה בדלהי הודו (צילום: רויטרס)

"עם זאת", כתב ריב: "המהפכה המדעית והשימוש בדלק מאובנים הפחיתו את המשוב השלילי ואפשרו לנו לממש את מלוא הפוטנציאל שלנו לצמיחה אקספוננציאלית". למרות שה"פונציאל" עשוי להישמע כמו דבר חיובי, ריס מתאר את השימוש שלנו במשאבים כחריגה. לדבריו: "האנושות כבר עלתה על קצה גבול היכולת של כדור הארץ".

סוגיה נוספת שהעלה האוקולוג, היא הנטייה של האדם לפעול למען מטרות קצרות טווח, שלמרות שהוכחו כמועילות מבחינה אבולוציונית בעבר, מאלצות אותו להשתמש בכמה שיותר משאבים שיוכל לשים את ידיו עליהם. "שינויי האקלים הם העדות לכך", טען ריס.

זיהום אוויר (צילום: אינגאימג')
זיהום אוויר (צילום: אינגאימג')

הוא סיכם בצמרמורת: "ללא מענה, מגמות אלה עשויות לזרז הן התכווצות כלכלית גלובלית והן הרס משמעותי לאוכלוסייה האנושית - כלומר קריסת הציוויליזציה - מאוחר יותר במאה הזו. במיטב העולמות האפשריים, יכול להיות שהמעבר כולו מנוהל בדרכים שימנעו סבל מיותר של מיליוני (מיליארדי) בני אדם אבל זה לא קורה - ולא יכול לקרות - בעולם העיוור למצוקה שלו".