חוכמה על פי ויקיפדיה, היא תכונה המתבטאת בהבנה מהירה יחסית לאחרים, והיכולת לנתח דברים מסובכים ולהגיע למסקנות הנכונות. הגדרות נוספות של חכמה מדגישות את חשיבות היישום הנכון בפעולה של ניסיון וידע צבורים; את היכולת להתחשב בגורמים שונים ובמסלולי פעולה אפשריים שונים ולברור מתוכם את המסלול המיטבי. הקשר בין חכמה לניסיון הוביל לקישור מסורתי של החכמה כתכונה מאפיינת של גיל מבוגר. על פי דו"ח שפורסם על ידי האתר "Ideapod", ישנם כמה סימנים שיכולים לגלות עד כמה אדם חכם.

שקד תוקפת את סמוטריץ': "העליל שאני תומכת טרור, בעוד שהעביר כסף למגזר"
"אתה איש מביך": למה תקף מגל את כספית וכיצד הוא השיב?

מבינים שיש הרבה שאתם לא יודעים

מחקר שנערך בשנת 1999 על ידי החוקרים דייוויד דאנינג וג'סטין קרוגר על תפיסתם של אנשים את האינטליגנציה שלהם, גילה כי אנשים עם הבנה מוגבלת של נושא מורכב נוטים לעתים קרובות להעריך יתר על המידה את הבנתם. מצד שני, ככל שההבנה של אנשים בנושא גדלה, כך גדלה גם ההערכה הסובייקטיבית הזו של כמה הם ידעו עליו. במילים פשוטות, אם אתם מבינים שיש הרבה שאתה לא יודעים, אתם כנראה די חכמים. זה פרדוקס, אבל הוא מגובה במדע אמיתי.

למדתם לקרוא מוקדם

קריאה מגבירה את האינטליגנציה. אחרי הכל, יש סיבה מדוע כמה מהאנשים המצליחים ביותר בעולם ידועים כקוראים נלהבים. אבל מתברר שלא רק כמות הקריאות היא שקובעת, אלא גם כמה מוקדם אתם לומדים לקרוא.

מחקר שפורסם בשנת 2014 בחן כמעט 2,000 זוגות של תאומים זהים ומצא כי תאומים שלמדו לקרוא מוקדם יותר הצליחו טוב יותר במבחני IQ בשלב מאוחר יותר בחיים.

חושבים על העתיד 

חשיבה קדימה ואפילו חרדה מן העתיד יכולות להיות סימן לאינטליגנציה גבוהה. מספר מחקרים הראו כי אנשים עם רמות גבוהות של חרדה גם מתפקדים טוב יותר במבחנים קוגניטיביים. מוח חזק צריך משהו להתמקד בו וכפי שהפסיכולוג אדוארד סלבי ציין, הגיוני לחשוב קדימה.

בעלי חוש הומור 

היכולת להתבדח יכולה להיות עדות נוספת לאינטליגנציה מתקדמת, שכן מחקר מצא כי אנשים בעלי חוש הומור קיבלו ציונים גבוהים יותר באינטליגנציה מילולית ובאינטליגנציה כללית. התוצאות גם גילו כי אנשים בעלי חוש הומור מושכים יותר מאחרים.

איש צוחק, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
איש צוחק, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

סקרנים יותר

מחקר משנת 2022 מצא קשר חזק בין סקרנות, אינטליגנציה והישגים לימודיים של ילדים. מוח אינטליגנטי צריך להעסיק את עצמו, דבר שניתן להשיג באמצעות סקרנות ללמוד עוד על העולם, מה שמגביר את האינטליגנציה של האדם עוד יותר.

נשארים ערים עד מאוחר

מומחים ומדענים מדגישים כל הזמן את החשיבות של ללכת לישון מוקדם ולהתעורר מוקדם בבוקר. אבל, יש ראיות שמצביעות על כך שאלה שנשארים ערים עד מאוחר הם למעשה חכמים יותר מאנשים שמתעוררים מוקדם.

מחקר שפורסם בשנת 2009 מצא כי אנשים שנשארים ערים עד מאוחר הם לעתים קרובות חכמים יותר מאלה שהולכים לישון מוקדם. זה כנראה בגלל שאנשים חכמים נוטים פחות לציית לנורמות חברתיות, ונוטים יותר לשמור על שעות עבודה מוזרות אם זה מתאים להם יותר.

פחות מתאמצים

אנשים חכמים לא נוטים לעבוד קשה מדי בבית הספר, באקדמיה או בחיים עצמם. אנשים חכמים מיומנים במציאת הדרך הטובה ביותר לעשות דברים, מה שאומר שלעתים קרובות נראה שהם משקיעים פחות מאמץ מאחרים.

בעלי שליטה ומשמעת עצמית

אנשים חכמים נוטים להיות בעלי שליטה ומשמעת עצמית טובה יותר מאחרים, או במילים אחרות, אם אדם מסוגל לדחות סיפוקים ולעבוד לקראת מטרה, יכול להיות שזה בגלל שהוא חכם.

משמעת עצמית, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
משמעת עצמית, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

שומרים על פתיחות

היכולת לראות דברים מנקודת מבטם של אחרים היא סימן לאינטליגנציה רגשית, אבל זה יכול להיות גם סימן לאינטליגנציה אינטלקטואלית.

להישאר פתוח פירושו שלאדם יש את היכולת האינטלקטואלית להעריך ראיות ולהימנע מהטיה לכל מקור מידע שבו הוא משתמש. פתיחות מחשבתית מאפשרת לקלוט מידע חדש ביתר קלות, מה שגורם לאנשים להיראות חכמים.

לא צריכים הרבה חברים

מספר מחקרים הצביעו על כך שאנשים אינטליגנטיים מאוד מאושרים יותר לחיות באזורים פחות מאוכלסים וצפופים ומאושרים יותר כאשר יש להם פחות חברים.