רק 23% מהנוסעים העולים לאוטובוס מברכים את הנהג בברכת שלום עם עלייתם ופחות מ-10% מהנוסעים עושים זאת כאשר הם יורדים מהאוטובוס. כך עולה מפרויקט ניסיוני שערכה קבוצת פסיכולוגים באוניברסיטת ססקט באנגליה, לאורך תקופה במערכת התחבורה הציבורית.

עורכי המחקר ציינו כי ברכת שלום קטנה לנהג האוטובוס עשויה להטיב את מצבו הבריאותי הכללי, אבל רק אחד מתוך חמישה אנשים נוטים לעשות זאת. האינטראקציות הקטנות האלו, לפי החוקרים, עשויות לגרום לנהג להיות אדם שמח יותר וזה עשוי להשפיע על מצבו הבריאותי הכללי.

אוטובוס דן ת''א (צילום: מרק ישראל סלם)
אוטובוס דן ת''א (צילום: מרק ישראל סלם)

"הקשר בין הגוף לנפש הדוק ומחקרים לאחרונה רק מתחילים להוכיח עד כמה בדידות חברתית, דיכאון וחרדה, קשורים למגוון גדול של מחלות 'פיזיות', כגון מחלות לב, מספר סוגי סרטן ומחלות זיהומיות", מציינת ד"ר דנה פלורנטין, מומחית לרפואת משפחה בשירותי בריאות כללית במחוז דן-פתח תקווה וממליצה: "מחווה קטנה כמו חיוך, ברכת שלום או סתם התייחסות קטנה לשכנה במעלית תשפר את הבריאות של כולנו".

לדבריה, הפרויקט ניסיוני שתוכנן על ידי קבוצת פסיכולוגים מאוניברסיטת ססקט, ביחד עם חברת תחבורה של לונדון (TFL), הדגים שמספר שלטים קטנים, התלויים ברחבי האוטובוס יכולים לעודד נוסעים לברך את נהג האוטובוס ב 7% יותר. בין השלטים שנתלו באוטובוס, כחלק מהפיילוט היו: "מי יכול לומר שלום ראשון?" ו"תודה או שלום יכול לעשות לי את היום".

נהג אוטובוס, אילוסטרציה (צילום: מרק ישראל סלם)
נהג אוטובוס, אילוסטרציה (צילום: מרק ישראל סלם)

השלטים נתלו בתא הנהג וליד דלתות היציאה במעל 150 אוטובוסים ברחבי רובע "המרסמית" בלונדון, וכתוצאה מכך, 30% מהנוסעים בירכו לשלום את נהג האוטובוס, לעומת 23% באוטובוסים ללא השלטים. נהג אוטובוס אחד, שעובד כבר 14 שנה, אמר: "זה נראה כמו משהו זניח, אבל אם בן אדם שעולה על האוטובוס אומר לי "תודה נהג", זה משנה לי את כל המצב רוח, אני מרגיש שרואים אותי ומעריכים אותי".

ד"ר גיליאן סנדסטרום, מרצה בכיר ב "Psychology of Kindness" באוניברסיטת Sussex אמר: "התוצאות האלה מרגשות מאחר והן מראות שאינטראקציות קטנות וזניחות לכאורה הן למעשה הרבה יותר משמעותיות עבור האנשים ממה שניתן היה להניח, והעובדה ששלט כאן שתלוי באוטובוס גרם לאנשים לשנות את ההתנהגות שלהם ולברך את הנהג לשלום, מעיד על כך שלמעשה אנשים רוצים קשרים חברתיים יותר ממה שהם בעצם מאפשרים לעצמם ביום יום".