העולם עדיין תחת אימה והלם כתוצאה מרעידת האדמה ההרסנית שפקדה את העיר מרקש וערים נוספות סביבה במרוקו בליל יום שישי, שגבתה עד כה למעלה מ-2,000 קורבנות. עם העלייה במספר ההרוגים, הרשויות מחפשות עוד ועוד מצלמות מעקב שתיעדו כל רגע לפני, במהלך ואפילו אחרי האסון.

בצילומים שנחשפו בשעות האחרונות, נראה כי מצלמות אבטחה של אחד הבתים בעיר קלטו הבזקים מסתוריים של אור כחול שהופיעו בשמיים כשלוש דקות לפני רעש האדמה העוצמתי. טרם הצליחו להסביר את התופעה או האם מדובר בדבר שקורה לפני התרחשות אסון בדרך כלל. צפו בתיעוד:

עם זאת, ראוי לציין כי ההבזקים אינם זרים, שכן הם תועדו על ידי מצלמות אבטחה אחרות לפני רעידת האדמה ההרסנית בטורקיה שהתרחשה בחודש פברואר האחרון והותירה אחריה 45,000 קורבנות. לפי הסבר נוסף, ההבזקים מופיעים כאשר ישנו לחץ טקטוני או פעילות סיסמית בקרבת מקום, כמו גם התפרצויות געשיות אך כל זאת מבלי לאשר את הגורמים לתופעה המדוברת.

מסתבר שאורות רעידת אדמה נראו כבר לפני אלפי שנים, ובעידן המודרני והודות לטכנולוגיה, ניתן היה לברר פרטים על התופעה. האורות הללו הם תופעה אטמוספרית זוהרת שמובילה לפעילות סיסמית או לאירוע שמימי. הם אינם מופיעים בכל עת, אלא רק בסמוך לזמן ולמוקד רעידת האדמה - האזור בו הלחץ בטקטוני הוא הגבוה ביותר.

רעידת האדמה במרוקו (צילום:  REUTERS/Abdelhak Balhaki)
רעידת האדמה במרוקו (צילום: REUTERS/Abdelhak Balhaki)

אורות רעידת אדמה תועדו לראשונה במצלמה בשנת 1965 במהלך רעידת אדמה ביפן. לאחר מכן, הם נצפו גם בסין ב-2008, באיטליה ב-2009 ובמקסיקו ב-2017.