מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Resuscitation" מצא כי 40% מהאנשים שעברו החייאה חוו זיכרונות, חוויות, דמויות, חלום או סוג כלשהו של מודעות כאשר היו מחוסרי הכרה. יתרה מכך, גלי המוח של חלק מהניצולים הראו סימנים של פעילות, מה שהצביע על מודעות למשך עד שעה בזמן שהוחזרו לחיים.

הנגיף הבא? מחלת כלבים חשוכת מרפא החלה להתפשט אצל בני אדם
צעיר מאזור המרכז זכה ב-30 מיליון שקלים בלוטו: "מתכנן להמשיך ולחסוך"

"אין דבר קיצוני יותר מדום לב, מכיוון שהם נמצאים ממש על הקשקש בין חיים למוות", אמר ראש המחקר, ד"ר סם פרניה, מרצה חבר במחלקה לרפואה בבית החולים "NYU Langone", והוסיף כי "מה שאנחנו יכולים להראות הוא שעד 40% מהאנשים למעשה חווים תחושה של מודעות במידה מסוימת".

המחקר, שנערך על ידי חוקרים מארצות הברית ובריטניה, עקב אחר 567 אנשים שעברו החייאה מדום לב ב-25 בתי חולים. פחות מ-10% מהמטופלים שרדו, מכיוון שדום לב הוא לעתים קרובות מאוד קטלני.

החוקרים הצליחו לראיין 28 מתוך 53 הניצולים. 11 מהם דיווחו על זיכרונות או תחושות שהצביעו על לפחות מעט מודעות במהלך ההחייאה.
הזיכרונות והתחושות שתוארו על ידי הניצולים היו מגוונים. חלקם זכרו היבטים מהטיפול הרפואי, כגון כאב, לחץ או ששמעו את הרופאים מדברים. אחרים זכרו תחושות דמויות חלום, כגון מרדף משטרתי או שהם "נתקעו" בחוץ בגשם.

לחלק מהניצולים היו זיכרונות חיוביים כגון ראיית אור, מנהרה או בן משפחה. הם דיווחו על תחושות רגשיות עזות כגון אהבה, שלווה ושקט. אחרים חוו תחושה של התנתקות מהגוף והכרה בכך שהם מתו או שהיו להם הזיות של מפלצות או דמויות ללא פנים.

דום לב (צילום: ingimages.com)
דום לב (צילום: ingimages.com)

החוקרים מדדו גם את חמצן המוח והפעילות החשמלית בחלק מהמטופלים ומצאו גלי גמא, דלתא, תטא, אלפא ובטא שהצביעו על פעילות מוחית כלשהו במהלך ההחייאה.

ממצאי המחקר מעלים שאלות חדשות על מה שקורה למוח בזמן דום לב ויכולים להוביל לפיתוח טיפולים חדשים לנפגעי דום לב. "המחקר שלנו מצביע על כך שיכול להיות משהו שקורה במוח במהלך דום לב שאנחנו עדיין לא מבינים", אמר ד"ר פרניה. "זה יכול להיות מפתח לפיתוח טיפולים חדשים לנפגעי דום לב, כמו גם להבנה טובה יותר של מה קורה במוח בזמן המוות".