שעות ספורות לאחר פרסומיו של הסיסמולוג ההולנדי פרנק הוגרביץ על רעידת אדמה צפויה באזור הפיליפינים, טיוואן ויפן - פרסמה יפן אזהרה על סכנת צונאמי אפשרי באיים הממוקמים במזרח המדינה.

לפי הסוכנות המטאורולוגית היפנית, האזהרה פורסמה בעקבות רעידת אדמה בעוצה 6.6 בסולם ריכטר שהתרחשה ב-4 באוקטובר בשעה 11:00 בבוקר (שעון יפן) ליד האי טורישימה. מוקד רעש האדמה היה באוקיינוס השקט, כ-550 קילומטרים דרומית לטוקיו.

רעידת האדמה לא הורגשה על ידי תושבי האיים או אזור טוקיו, אך הסוכנות המטאורולוגית הזהירה כי גלי צונאמי בגובה של עד מטר אחד עלולים להגיע לאזורי החוף של האיים. עוד דווח כי צונאמי קטן בגובה של כ-30 סנטימטרים זוהה באזור יאיני באי האצ'יגו.

יפן היא אחת מהמדינות המועדות ביותר לרעידות אדמה על פני כדור הארץ, כשרעידה הרסנית שהתרחשה ב-2011 הביאה לצונאמי שהרס אזורים רבים בצפון המדינה וגרם לקריסת המפעל הגרעיני בפוקושימה. 

שעות לפני הרעידה באוקיינוס השקט, הוגרביץ צייץ בחשבון ה-X שלו (טוויטר לשעבר): "פעילות הולכת וגוברת של רעידת אדמה נמשכת משני צדי לוח הים הפיליפיני. ב-23 בספטמבר האזור היה עד לתנודות משמעותיות. נא להישאר בכוננות יתרה באזורים: הפיליפינים, טיוואן, יפן". בנוסף, הוא צירף לציוץ צילומי מפות המציגים את אזורי הסכנה.

לפני כמה ימים הוא כתב בציוץ אחר כי הוא מתקשה להסביר את הגיאומטריה של כוכבי הלכת בעשרת הימים הבאים. עם זאת, הוא הזהיר: "אני יכול לומר שהתקופה שבין ה-1 עד ה-3 באוקטובר תהיה קריטית".

למרות התחזיות, גיאולוגים עומדים על כך שלא ניתן לחזות את התרחשותן של רעידות אדמה, אך המדען ההולנדי מנסה להגיב למבקריו ולאשר את תקפות התיאוריה שלו, לפיה התנועה והיישור של כוכבי הלכת הם הגורמים לפעילות סיסמית על פני כדור הארץ.