מחקר חדש שפורסם בכתב העת Resuscitation, מצביע על כך שחוויות סף מוות (NDEs) עשויות להיות יותר מאשר רק הזיות או חלומות. המחקר, שנערך על ידי צוות מדענים ורופאים אמריקאים, עקב אחר פרוצדורות החייאה של יותר מ-500 חולים ב-25 בתי חולים ברחבי העולם בין השנים 2017 ל-2020.

באמצעות קריאת EEG - אלקטרודות המוצמדות לראש כדי למדוד ולתעד את הפעילות החשמלית במוח - החוקרים זיהו מודעות מוגברת בעשרות חולים, כשחלקן התרחשו עד שעה לאחר התקף לב. מספר אנשים שסבלו מהתקף לב - במהלכו הם היו למעשה מתים או קרובים למוות לפרק זמן מסוים - הראו סימנים מוחשיים של מודעות ברורה מאוד.

תחושה של ניתוק מהגוף הפיזי (צילום: אינג'אימג')
תחושה של ניתוק מהגוף הפיזי (צילום: אינג'אימג')

"למרות שרופאים רבים סבורים כי המוח סובל נזק בלתי הפיך כעשר דקות לאחר שהלב מפסיק לספק לו חמצן", אמר ד"ר סם פרניה, רופא לטיפול נמרץ ופרופסור במחלקת הרפואה של אוניברסיטת ניו יורק לרפואה, "המחקר שלנו מצא כי המוח האנושי יכול להראות סימנים של התאוששות חשמלית זמן רב לאחר החייאה מתמשכת".

רוב החולים שנבדקו במהלך המחקר מתו לבסוף, אך 53 מהם ניצלו בהצלחה. 11 מתוכם דיווחו על תחושה כלשהי של מודעות לאחר שהלב שלהם הפסיק לפעום, בעוד ששישה דיווחו על חוויית סף מוות כלשהי. החוויות הללו כללו מגוון רחב של תופעות, כולל:

- תחושה של ניתוק מהגוף הפיזי
- תחושה של שלווה עמוקה
- ראיית "האור הגדול" או ישויות
- התבוננות על גופם הפיזי מבחוץ
 - שחזור אירועים שקרו

מוות קליני, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
מוות קליני, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

המחקר הציע כי חוויות סף מוות עשויות להיות רמזים לכך שהמציאות של בני האדם היא מעבר למה שאנו יכולים לחוות באמצעות החושים שלנו. החוקרים מציעים כי NDEs עשויות להיגרם על ידי תהליכים במוח שעדיין איננו מבינים במלואם. המחקר מעורר שאלות רבות על טבען של החוויות הללו. האם הן באמת חוויה שלאחר המוות? האם הן סוג של הזיה או חלום? או שהן פשוט תוצאה של פעילות מוחית חריגה?

מחקר זה עדיין נחשב לחדש והחוקרים יזדקקו למחקרים נוספים כדי לענות על כל השאלות אלו. עם זאת, הוא עשוי להוביל לתובנה חדשה על המוח האנושי, על המוות, ואולי אף על החיים עצמם.