המכון הרוסי לגיאופיזיקה יישומית, דיווח כי התרחשה סערה מגנטית חזקה שנרשמה במחצית השנייה של ה-5 בנובמבר (אתמול), אשר גרמה להפרעה בשדה המגנטי של כדור הארץ. לפי נתוני ניטור מזג האוויר בחלל, מידת הפרעת השדה המגנטי של הפלנטה שלנו הגיעה לרמה G3, שפירושה "חזקה" בסולם הניטור המורכב מחמישה אינדיקטורים, כאשר G5 הוא "חזק מאוד" ו-G1 הוא "חלש".

רמת G3 פירושה שעלולות להיות בעיות במערכות החשמל על הקרקע, כולל אזעקות שווא במערכות הבטיחות ו-"רתיחה" של שנאי השמן. כמו כן, ייתכנו שיבושים בניווט רדיו ופגיעות בתקשורת רדיו, כך לפי סוכנות הידיעות הרוסית "טאס".

מרכז החיזוי למזג אוויר בחלל (NOAA) של המנהל הלאומי לאוקיינוסים והאטמוספירה (NOAA), מסר כי השפעות הסערות הסולאריות שנגרמו על ידי מה שנקרא התפרצויות מסה כלילית (CME) והסילון המהיר של החור הכלילי כבר הגיעו לכדור הארץ ביום ראשון, והשפעותיהן ימשיכו עד ערב יום שישי.

מהי סערה מגנטית?

סערה מגנטית היא אירוע שבו ישנה הפרעה זמנית במגנטוספירה של כדור הארץ, הנגרמת משתי סיבות שונות: פליטה מסיבית של חלקיקי רוח השמש מעטרת השמש עקב התפרצות סולארית. 

האם הסערה מסוכנת?

סערות גיאומגנטיות בדרך כלל אינן מסוכנות לבני אדם. עם זאת, הן עלולות לגרום להפרעות במערכות טכנולוגיות, וכן לבעיות בריאותיות אצל אנשים עם מצבים רפואיים מסוימים, כגון אנשים עם קוצבי לב או מכשירי שמיעה. עוד צוין כי תושבי אזורים הנמצאים בדרום ארצות הברית, כגון נברסקה, איווה וצפון אילינוי, יוכלו לראות את הזוהר הצפוני בשעות הבוקר המוקדמות של יום שני.

הזוהר הצפוני (צילום: ניר קידר)
הזוהר הצפוני (צילום: ניר קידר)

מה ניתן לעשות כדי להתגונן מפני סערות גיאומגנטיות?

ישנם מספר דברים שניתן לעשות כדי להגן מפני סערות גיאומגנטיות:

- הישארו מעודכנים: חשוב להישאר מעודכנים לגבי תחזיות מזג אוויר בחלל ולהיות מודעים לסכנות פוטנציאליות. ניתן לעשות זאת על ידי ביקור באתר האינטרנט של NOAA Space Weather Prediction Center או על ידי הורדת האפליקציה Space Weather Live.

- נקטו באמצעי זהירות: אם אתם חיים באזור שבו סערות גיאומגנטיות נפוצות, כדאי לנקוט באמצעי זהירות נוספים, כגון: הגנו על המכשירים האלקטרוניים שלכם מפני surges חשמליים.

- הימנעו משימוש במכשירי רדיו ניידים במהלך סערה גיאומגנטית.

- אם אתם טסים, היו מודעים לכך שסערות גיאומגנטיות עלולות לגרום להפרעות בתקשורת וניווט.