המלחמה שפקדה אותנו לפני חודש גורמת להרבה לחץ ומתח, לא רק בקרב בני אדם אלא גם אצל חברינו ההולכים על ארבע. כלבים, להבדיל מבני אדם, לא יכולים להבין מה מתרחש מסביב ולכן לא יודעים ולא יכולים לווסת את הרגשות שלהם כמו בני אדם, ויותר מכך, הם לא יכולים לבקש עזרה, לכן חשוב מאוד שתהיו ערניים ותשימו לב לסימנים קטנים שיכולים להעיד על כך שכלבכם במצוקה, לא רק בזמן מלחמה אלא גם בימים רגילים. 

חשוב לזכור כי כלבים מתקשרים בעיקר באמצעות שפת גוף, ולכן לימוד דרכי התקשורת המיוחדות של הכלבים שלכם יכול להפחית את החרדה שלהם ולמנוע מצבים שעלולים להיות מסוכנים לבריאותם. מירב גמליאל- בושן, מאלפת ומטפלת התנהגותית לכלבים מטעם חברת "ביופט", מסבירה כי יש כמה סימני אזהרה שצריך לחפש שיעזרו לדעת אם הכלב שלכם לחוץ: 

כלבים (צילום: אינג'אימג')
כלבים (צילום: אינג'אימג')

1. קצב הליכה מוגזם (קדימה, כמעין בריחה ממקור הלחץ)
2. הליכה סחרחרה – הלוך ושוב
3. נשיכות/לעיסות של העור, הכפות או הזנב
4. נביחות או בכי – ווקאליות היא ביטוי עצמי נורמלי אצל כלבים, אך עשויה להתעצם כאשר הם נמצאים במתח. כלבים מפחדים או מתוחים
5. עשויים ליילל או לנבוח כדי למשוך את תשומת ליבכם, או כדי להרגיע את עצמם.
6. רעידות
7. התנשפות מהירה (שאינה בגלל אימון, טיול או מזג אוויר חם)
8. פיהוק או ריור
9. שינוי ביציבה – למשל, השתופפות של הכלב (התכווצות).
10. אוזניים מוטות לאחור
11. אישונים מורחבים
12. מצמוצים מהירים
13. זנב למטה/תחוב בין הרגליים
14. בריחה, הסתתרות (נניח מתחת לשולחן או מאחורי הבעלים).
15. סירוב למזון – כמובן שיש לכך עוד סיבות, אבל סירוב פתאומי למזון/חטיף יכול בהחלט להעיד על לחץ.
16. הימנעות מכלבים או אנשים – אם הכלב שלכם נמנע מאינטראקציה עם כלבים או אנשים אחרים, אל תכפו עליו קירבה, זו הדרך שלו להימנע מעימות. כבדו את בחירתו.

כלב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')
כלב, אילוסטרציה (צילום: אינגאימג')

איך אתם יכולים לעזור לכלבים שלכם להתמודד עם מצבי לחץ?

בני האדם יודעים לשחרר את המתח בצורות שונות, בין אם זה פעילות גופנית, האזנה למוזיקה, מטלות שגרתיות כמו ניקיון הבית, שיחה עם חבר וכו'. גם לכלבים שלנו יש את הדרכים שלהם לשחרר לחץ, אך אנו יכולים לעזור להם משמעותית ולהקל על המתח בדרכים שונות, ביניהן:

- הרחקה מגורם הלחץ

- אם הכלב לחוץ, ראשית הרחיקו אותו מגורם הלחץ. מצאו לו מקום שקט בו יוכל להירגע (אם זה בחוץ- גשו לבניין שקט, רחוב צדדי, גינה וכו').

- הכנה מראש של מקום מפלט בבית

- כמו שאנו צריכים את הפינה שלנו, כך גם הכלבים שלנו. ספקו לכלב שלכם מקום בטוח בבית שבו הוא יכול להימלט ממצבים שמלחיצים אותו או גורמים לו לאי שקט. דאגו שיהיו לו שם תנאים להירגע (מקום מרבץ נוח, מים, מיסוך מרעשים).

- פעילות גופנית - בדומה לבני אדם, פעילות גופנית יכולה להפחית מתח מצוין. פעילויות גופניות כמו הליכה או משחק עוזרות גם לכם וגם לכלב שלכם לשחרר מתח.

כך תסייעו לכלב שלכם בזמן חרדה (צילום: אינג'אימג')
כך תסייעו לכלב שלכם בזמן חרדה (צילום: אינג'אימג')

חטיפים וצעצועי האכלה

עיסוק במזון וצעצועי האכלה כשהלחץ של הכלב עדיין מינורי (כשהוא עדיין מסוגל לאכול ולא נמנע ממזון) יכול לעזור להפחתת עוצמת הלחץ מטריגר מסוים ולהוות הסחת דעת מעניינת וטעימה.

מגע פיזי ודיבור עם הכלב

זה המקום להפריך את החשש - ליטוף לא יחזק את הפחד. חיזוק בהתניה אופרנטית גורם להגברת תדירות התגובה, כלומר לחיזוק התנהגות מסוימת, אבל פחד הוא לא התנהגות אלא רגש, ולכן הוא לא יושפע מהחיזוק (ליטוף, חטיף וכו').

אז לטפו את כלבכם ליטופים איטיים, ארוכים ומרגיעים אם זה עושה לו טוב, לא ליטופים מהירים ומעוררים, אלא יותר תנועות "כבדות" או אפילו עיסוי להרפיית השרירים. דברו אליו בקול רגוע ונסו להסיח את דעתו מגורם הלחץ.

בהתייעצות עם מטפלים מוסמכים ניתן לשלב פורמולות טבעיות כגון פרחי באך שיש להן תכונות מרגיעות. בכל מקרה חשוב לוודא עם וטרינר שלהתנהגות הכלב שלכם אין בסיס רפואי.

ועוד כמה דגשים שחשוב לשים אליהם לב: 

- הרחיקו את כלבכם מדלתות פתוחות (ובטח מחלונות פתוחים) כדי שלא יוכל לברוח.
- דאגו שיהיה עליו תג שם למקרה שהוא יברח.
- שימו לב לשפת הגוף של כלבכם והרחיקו אותו מאנשים/כלבים אם אתם מבחינים בסימני לחץ.
- הרחיקו את מקום המרבץ שלו, כלי המים והצעצועים מאזור בו עוברים אנשים בבית.
- מצא זמן במהלך היום (כל יום) לבלות איתו בשקט לבד (תרגול, טיול נעים, התכרבלות).

הכי חשוב, תנו לו הרגשה שאתם שם בשבילו, לתמוך בו ולעזור לו. שמרו על כלבכם רגוע, שמח ובטוח!