מחקר חדש שפורסם בכתב העת BMC Medicine, חשף כי תחושת הבדידות עלולה להיות קטלנית. המחקר בדק נתונים של למעלה מ-450 אלף משתתפים במשך יותר מעשור, ומצא קשר ברור בין בדידות ובידוד חברתי לסיכון מוגבר לתמותה מסיבות שונות.

החוקרים מאוניברסיטת גלאזגו, סקוטלנד, הגדירו בדידות במונחים של מפגשים נדירים עם משפחה וחברים, לחיות לבד והיעדר פעילויות קבוצתיות שבועיות. הם מצאו שאנשים הסובלים מבדידות זו נמצאים בסיכון גבוה יותר למוות מכל סיבה שהיא.

הסיכון לתמותה גדל ב-37% (צילום: אינגאימג')
הסיכון לתמותה גדל ב-37% (צילום: אינגאימג')

החוקרים ציינו כי "בדידות אינה קשורה רק לתחושת הלבד, אלא כוללת גם חוסר יכולת לבטוח בבן זוג במערכת יחסים אינטימית, אינטראקציות חברתיות והשתתפות בפעילויות משותפות הופכות לנדירות. השלכות הבדידות הן הרבה מעבר למצוקה רגשית, ותורמות למגוון בעיות בריאותיות כולל חרדה, מחלות לב ודמנציה".

מחקר מראה שלבדידות יש השפעות בריאותיות חמורות (צילום: אינג אימג')
מחקר מראה שלבדידות יש השפעות בריאותיות חמורות (צילום: אינג אימג')

עוד נמצא כי אצל אנשים שלא זכו לביקורים של בני משפחה או חברים כלל, הסיכון לתמותה גדל ב-37% לעומת אלה שקיבלו ביקורים יומיים. ביקורים חודשיים נמצאו כבעלי אפקט מגן, והפחיתו את הסיכון לתמותה. החוקרים גם העמיקו בהשפעות הפיזיולוגיות של בדידות ממושכת, שפוגעת בדפוסי שינה וקשורה לדלקות בגוף, מה שמהווה קדם למחלות שונות.

לסיכום, המחקר מראה שלבדידות יש השפעות בריאותיות חמורות, ושמירה על קשרים חברתיים חיונית לרווחה. חשוב להיות מודעים לסכנות של בידוד חברתי ממושך ולנקוט צעדים למניעת בדידות.