לציון יום הילד הבינלאומי שחל אתמול (שני) ברחבי העולם, שורדי שואה שניצלו לפני 85 שנים מגרמניה הנאצית לאחר פוגרום ליל הבדולח ב״משלוחי הצלת הילדים״ ("הקינדרטרנספורט"), פנו בקריאה משותפת למנהיגים וראשי ארגונים הומניטריים לפעול למען שחרורם של 38 הילדים החטופים המוחזקים בשבי החמאס בעזה, כמו גם כל החטופים המוחזקים על ידי ארגון הטרור. 

ביוזמת ארגון מצעד החיים, ניצולי ה״קינדרטרנספורט״ החיים בישראל חתמו על מכתב שנשלח למזכ״ל האו״ם, נשיאת הפרלמנט האירופי וראש הצלב האדום ואמנסטי, בו הם מבקשים מהם לפעול באופן מידי להבטחת שחרורם של הילדים החטופים המוחזקים בשבי.

מימין לשמאל: וולטר בינגהם, פול אלכסנדר, ג׳ורג׳ שפי באנדרטת הקינדרטרנספורט בלונדון (צילום: סם צ׳רצ׳יל ‫)
מימין לשמאל: וולטר בינגהם, פול אלכסנדר, ג׳ורג׳ שפי באנדרטת הקינדרטרנספורט בלונדון (צילום: סם צ׳רצ׳יל ‫)

הם כתבו: "כניצולים של הקינדרטרנספורט, נלקחנו הרחק מן העננים הקודרים של גרמניה הנאצית על אירופה, הרחק מן השנאה הנוראה ובסופו של דבר רצח-העם שבוצע נגד עמנו. רבים מאיתנו מעולם לא ראו שוב את משפחותיהם. בורכנו בהזדמנות להשתקם, לגדל משפחות משלנו, לחיות את חיינו ולבנות לנו קריירה, להוביל קהילות, ולשאת איתנו מדי יום ביומו את זכרם של אלה שגורם לא שפר עליהם". 

עוד צוין במכתב: "היום, פעם נוספת, רוח הרפאים המתועבת של האנטישמיות מתפרצת בעולם. יהודים נרצחו בגלל זהותם. בתים, מקומות פולחן, ועסקים של יהודים כוסו בכתובות גרפיטי והושחתו. ושוב יהודים מהלכים בפחד. וגרוע מכך, ובמיוחד היום, ביום הילד הבינלאומי – אנו, אשר כילדים ניצלנו מהרוע -  זועקים את זעקתם של הילדים המוחזקים עכשיו בידי החמאס בעזה. 38 ילדים שנחטפו מבתיהם ב-7 באוקטובר נמצאים עדיין בשבי. הם נלקחו ממשפחותיהם – שרבות מהן נרצחו. הם נלקחו מן הקהילות שלהם -  שבין אנשיהן נמצאים תומכי השלום הגדולים ביותר באזור".

"אנו מעלים את זעקתם, מכיוון שהם אינם יכולים לעשות זאת. אנו נותנים להם קול היכן שחמאס מונע זאת מהם. אנו שולחים את תמיכתנו ואהבתנו למשפחותיהם כי אנו יודעים מהי המשמעות של להילקח הרחק מהם, עם תחושת אי-ודאות ופחד. כמי שראו את עליית הנאציזם והשנאה, כניצולי הקינדרטרנספורט, לפני 85 שנה, אנו, הילדים של מבצע ההצלה הגדולה ביותר בשואה, מבקשים היום: הצילו את הילדים, הצילו את העתיד. שחררו את החטופים עכשיו".

משפחות החטופים בעצרת בתל אביב, מניפים את תמונות הילדים (צילום: אבשלום ששוני)
משפחות החטופים בעצרת בתל אביב, מניפים את תמונות הילדים (צילום: אבשלום ששוני)

השורדים החתומים על המכתב הם: וולטר בינגהם; טובה גורפיין; פול אלכנסדר; מרים בית תלמי שפירו; ג׳ורג׳ שפי; פרידה טנצר שלקובסקי; פרופ. דניאל ריס; ליזי הרפמן רוזנבאום; הנרי פונר. 

בחודש הבא יצוינו 85 שנים למשלוחי ההצלה, הקינדרטרנספורט, שהחלו לאחר פוגרום ליל הבדולח בנובמבר 1938.  במבצע זה, שנמשך מה-3 בדצמבר ועד ממש לפרוץ המלחמה בקיץ 1939, ניצלו כ-10,000 ילדים יהודיים שמרביתם מצאו מקום מפלט בבריטניה. ד״ר שמואל רוזנמן, יו״ר ארגון מצעד החיים העולמי, אמר: ״מצעד החיים מביא את קולם של שורדי השואה, כעדות ניצחת לפשעי הגרמנים בעבר, וכקול מוסרי נגד פשעי השנאה בהווה. ביום הילד הבינלאומי אנו מצטרפים לקריאתם לשחרר באופן מידי את הילדים החטופים בעזה, יחד עם כלל החטופים. אסור שגורלו של אף ילד לא יהיה תלוי בידי מרצחים אכזריים, וצריך לעשות הכל על מנת לשחררם עכשיו״.