ההתחממות הגלובלית היא אחד האתגרים הגדולים ביותר העומדים בפני האנושות במאה ה-21, והיא נגרמת על ידי פליטות גזי חממה, כגון פחמן דו-חמצני המצטבר באטמוספירה ומחמם את כדור הארץ. הדו"ח שפורסם היום (רביעי) קבע כי על מנת למנוע אסון אקלימי, על מדינות העולם לנקוט צעדים מיידיים להפחתת פליטות גזי החממה.

מנהיגי העולם ייפגשו בקרוב בדובאי, איחוד האמירויות, כדי להשתתף בוועידת שינויי האקלים של האו"ם (COP28) במטרה לשמור על היעד שנקבע בהסכם פריז למניעת עליית הטמפרטורה העולמית ביותר מ-1.5 מעלות.

התחממות גלובלית (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')
התחממות גלובלית (אילוסטרציה) (צילום: אינגאימג')

השלכות ההתחממות הגלובלית

ההתחממות הגלובלית כבר גורמת לשינויים משמעותיים באקלים העולמי. היא גורמת לעלייה במפלס פני הים, להגברת תדירות ועוצמת אירועי מזג אוויר קיצוניים ולנזקים למערכת האקולוגית.

הדוח של האו"ם

דוח האו"ם, שכותרתו "פער הפליטות", מציג תמונה מדאיגה של מגמת ההתחממות הגלובלית. הוא קובע כי על פי ההתחייבויות הנוכחיות של מדינות העולם, הטמפרטורה הממוצעת של כדור הארץ צפויה לעלות ב-2.5-2.9 מעלות צלזיוס עד סוף המאה.

השלכות על ישראל

גם ישראל צפויה להיפגע מההתחממות הגלובלית. על פי דוח של המשרד להגנת הסביבה, העלייה בטמפרטורה צפויה להוביל לעלייה במפלס פני הים, לקיץ ארוך יותר ולחורף קצר משמעותית, ולעלייה בתדירות ועוצמת אירועי מזג אוויר קיצוניים, כגון גלי חום, בצורת ואירועי גשם קיצוניים.

גל חום, חם, שרב, שמש, החוף בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
גל חום, חם, שרב, שמש, החוף בתל אביב (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

מה ניתן לעשות?

על מנת למנוע אסון אקלימי, על מדינות העולם לנקוט צעדים מיידיים להפחתת פליטות גזי החממה. צעדים אלו כוללים:

- מעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות, כגון אנרגיית השמש והרוח.
- שיפור יעילות האנרגיה במבנים ובתעשייה.
- נטיעת עצים וריבוי יערות, המסייעים בספיגת פחמן דו-חמצני מהאטמוספירה.