בין אם אלו לביבות לחנוכה או פנקייקים לארוחת בוקר מושחתת ומפנקת, את החביתיות שאנחנו מכינים - אנחנו לבסוף אוכלים. בניגוד אלינו, ולרוב האנשים שחיים על כדור הארץ, לתושבי העיר ההולנדית רוטרדם - יש מסורת אחרת.

מתעפצים: סוד העירנות של הפינגווינים – אלפי תנומות ביום
הסיפור המדהים של לוחם המילואים: יצא לאפטר - וזכה במיליונים

מדי שנה, ב-29 בנובמבר, רבים מתושבי הולנד מניחים פנקייק על ראשיהם כמסורת מעט מוזרה שלא ניתן לפספס. לאחר שהכובע האכיל ממוקם בבטחה על הראש, חסידי המסורת אומרים: "אנו מאחלים לכם פנקייק קדוש שמח ומבורך (Sint Pannekoek)!".

אז איך הגענו לשם?

המסורת אמנם נשמעת מפוברקת, אבל עומדת מאחוריה היסטוריה ארוכה ומרתקת - אם אתם מספיק רעבים. המסורת החגיגית הומצאה ב-1986 בקריקטורה של הקריקטוריסט ההולנדי יאן קרויס, בה אבא חוזר הביתה בערב כדי למצוא את משפחתו חובשת פנקייקים על ראשיהם. שלושה עשורים מאוחר יותר, מר קרויס הרחיב את הרעיון עם הבשורה של "פאנקוק הקדוש".

פנקייק (צילום: אינגאימג)
פנקייק (צילום: אינגאימג)

ביצירה הוא מספר את סיפורם של נזירים מהמאה ה-12 במנזר שחוגגים יום הולדת לנזיר צעיר ואוכלים פנקייק - אבל מכלל הפנקייקים - מספיק רק לאחד כל אחד. כאשר לאב המנזר הזקן קר, הנזיר הצעיר מניח את הפנקייק שלו על ראשו של הבכור. ברגע זה, מלאך יורד מהשמיים אוחז במחבת מוזהבת ומעיף פנקייק על ראשו של הנזיר הצעיר. "אלוהים עשה לנו נס! אנחנו קדושים בתוכנו!", האחרים זועקים ושמים את הפנקייק שלהם על הראש גם כן.

ד"ר הנרייט לוורסה, מרצה בכירה להולנדית באוניברסיטת שפילד, שוחחה עם Sky News, והסבירה: "זה לגמרי מורכב כמובן, אבל כנראה שהוא זכה למשיכה. אני אוהבת את הביקורת הסמויה על 'קדושת המסורות'. הנטייה להציע שאם מסורות משתנות, זהות עמוקה נפגעת איכשהו".