גלקסיית אנדרומדה היא הגלקסיה הקרובה ביותר אלינו בחלל. היא נמצאת במרחק של כ-2.5 מיליון שנות אור מכדור הארץ וניתן לראות אותה בעין בלתי מזוינת.

קוטרה של הגלקסיה הוא יותר מ-150,000 שנות אור, והיא נראית בשמיים ככתם אור גדול אפילו יותר ממלוא הירח. זה אומר שניתן להבחין בה בקלות בשמי הלילה הצלולים השבוע וכמובן, מומלץ להיעזר במשקפת או טלסקופ. ניתן לאתר את גלקסיית אנדרומדה במספר דרכים, כשהיעילה ביותר היא פשוט להשתמש ביישומונים לטלפון כמו Night Sky. האפליקציה מנווטת באופן מידי למיקומה בשמיים בעזרת חיישני הטלפון.

אם אתם מכירים את קבוצות הכוכבים, יש לכם כמה אופציות לאתר את הגלקסיה. אחת מהן היא לאתר את הריבוע הגדול בקבוצת פרסאוס, ומשם להביט מעט שמאלה לכיוון גלקסיית אנדרומדה. אופציה נוספת היא לחפש את קבוצת כסיופאה שיש לה צורת W. הכוכב הבהיר ביותר בקבוצה, שדר, נראה כמו ראש חץ המצביע לכיוון הגלקסיה.

מיקומכם יכול להשפיע על עוצמת הנראות של הגלקסיה, מאחר שעננים או תאורה מלאכותית יכולים למנוע מכם ליהנות מהמראה. אנדרומדה מכונה גם M31, והיא גלקסיה ספירלית הממוקמת כשכנתה הקרובה ביותר של שביל החלב. לאורך ההיסטוריה ניתן היה לראות אותה לעיתים קרובות בעין בלתי מזוינת, אך תיאורה הרשמי הראשון התרחש ב-964 על ידי האסטרונום הפרסי עבד אל-רחמן אל-סופי, שכינה אותה "הענן הקטן" בשל המראה המעורפל שלה.

בהתחשב במרחק שלה, המבט אל גלקסיית אנדרומדה הוא בעצם הצצה אל העבר הרחוק, שכן אורה נמשך כ-2.5 מיליון שנים עד הגיעו אל עינינו. אנדרומדה נעה כעת לכיוון שביל החלב במהירות של כ-300,000 קילומטר לשנייה, וצפוי ששתי הגלקסיות יתנגשו בעוד כ-4.5 מיליארד שנים. התנגשות זו עלולה להזיז את מערכת השמש שלנו עמוק יותר אל תוך שביל החלב, ואף לדחוק אותנו לגמרי החוצה מהגלקסיה.