שעון יום הדין - סמל המייצג את הסבירות לאסון מעשה ידי אדם - הזהיר כי העולם עומד בפני חורבן בקנה מידה גדול ב-2024. זאת, לאחר שנה של מלחמות, חוסר יציבות פוליטית ואסונות טבע. השעון מזהיר כי האנושות עשויה להיות על סף התמוטטות לקראת 2024, כאשר המחוגים שלו מתקתקים קרוב יותר ל"חצות".

השעון מודד באופן סמלי עד כמה אנו קרובים לנקודה בה כדור הארץ הופך לבלתי ראוי למחיה. הוא מתעדכן מדי שנה על ידי ארגון ללא מטרות רווח: "המועצה של מדענים אטומיים" בשיקגו, ארה"ב. רייצ'ל ברונסון, מנכ"לית המועצה, אמרה ל-Daily Mail: "כשהמחוג מתקרב לחצות, זה אומר שהיה איזשהו אסון טבע, שינוי אקלים או משהו קיצוני שמשפיע על האנושות. אנחנו לעולם לא באמת רוצים להגיע לשם ואנחנו לא נדע מתי זה צפוי בדיוק לקרות".

שעון יום הדין מתקתק (צילום: אינג'אימג')
שעון יום הדין מתקתק (צילום: אינג'אימג')

השעון נוצר בשנת 1947 על ידי מדענים שלקחו חלק ב"פרויקט מנהטן" המפורסם לאחר שנבנו פצצות האטום הראשונות של ארה"ב. בפעם האחרונה שעודכן ב-24 בינואר 2023, המחוגים שלו הוזזו ל-90 שניות בלבד מחצות - קרוב יותר מאשר אי פעם. הסיבה לכך היא מספר אירועים בינלאומיים מדאיגים, כגון הפלישה של רוסיה לאוקראינה, האיומים של שינויי האקלים ונשק כימי להשמדה המונית.

המועצה ציינה גם איומים ביולוגיים כגורם תורם לתזוזה המצמררת של השעון. "אירועים הרסניים כמו מגפת הקורונה כבר לא ניתן לראות כמקרים נדירים שמתרחשים פעם במאה", נכתב באתר המועצה. "טכנולוגיות משבשות" המפיצות מידע כוזב ו"סכסוכי סייבר" גם לקחו חלק. מועצת המדע והביטחון של הארגון כבר הדגישה שאנו נמצאים בתקופת זמן של "סכנה חסרת תקדים", בעקבות הסכסוכים בין רוסיה לאוקראינה ובין חמאס לישראל, כששניהם מערערים את השקט הבינלאומי.

חרבות ברזל - כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
חרבות ברזל - כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

כאשר השעון נוצר בשנת 1947, המחוגים שלו הונחו על שבע דקות לחצות. אבל ככל שהמתחים בין המזרח למערב הסלימו במהלך המלחמה הקרה, ארה"ב וברית המועצות החלו לבצע ניסויים בטילים גרעיניים, והמחוגים התקרבו לשתי דקות בלבד מהסבירות לאסון מעשה ידי אדם.

כששני המאבקים העולמיים הגדולים התפתחו במחצית השנייה של המאה ה-20, המחוגים נעו קדימה ואחורה, כשהם נחים בנקודות שונות קרוב יותר או רחוק יותר מחצות לאורך השנים. הנקודה הרחוקה ביותר של השעון מסוף העולם הייתה בשנת 1991, כאשר המלחמה הקרה הסתיימה רשמית עם חתימת האמנה לצמצום הנשק האסטרטגי.