בחודשיים האחרונים המדינה כולה הטלטלה מהמאורעות הקשים שפקדו אותנו ויחד איתה גם מערכות הגוף והנפש שלנו חוו טלטלה. המתח המתמשך, הדאגה האינסופית והלחץ הרב משפיעים על הנפש שלנו ופוגעים גם באיכות השינה שלנו. ציפי קדוש, נטורפתית, הרבליסטית קלינית, מרצה בכירה ומנהלת מגמת הרבליסט קליני במכללת רידמן לרפואה משלימה ואינטגרטיבית, עם הצמחים שיעזרו לנו בשינה קצת יותר סבירה במציאות שאינה סבירה כלל. 

שינה היא זמן מנוחה וטעינה הכרחי לתפקוד ובריאות הגוף והמוח. לצערנו, החודשיים האחרונים מלאים בסטרס, בחוסר וודאות ובדאגה, שעבור חלק גדול מאיתנו מייצרים גם בעיית שינה אשר משפיעה על התפקוד היומיומי שלנו ולעיתים קרובות גם מחריפה מתח קיים ומזינה מעגל שלילי של חוסר שינה. 

עייפות (צילום: אינגאימג)
עייפות (צילום: אינגאימג)

בעיית שינה מוגדרת כהפרעה לאיכות השינה או כשינה בלתי מספקת כשהתסמינים העיקריים שלה הם עייפות כרונית, כאבי ראש, הפרעות קשב וריכוז, הפרעות זיכרון, עצבנות, דיכאון, חרדה ואפילו חולשה של מערכת החיסון. גם אם לא אובחנתם עם בעיית שינה כרונית, המציאות היומיומית העכשווית מפגישה אותנו עם העובדה שאנו פשוט לא מצליחים לישון טוב. למרבה המזל, הטבע מגיש לנו פתרונות מוצלחים במיוחד לבעיות שינה.

ראשית חשוב להבין שבעיות השינה מתחלקות לכמה קטגוריות עיקריות: קושי בהירדמות, יקיצות תכופות ושינה רדודה או יקיצה מוקדמת (לפנות בוקר) מבלי יכולת להירדם בשנית. כל אלה מוחרפים משמעותית כשאנחנו חווים מתח, מחשבות טורדניות, חוסר שקט ונטייה להרהורים כפייתיים. גם עבודה במשמרות ושינה מחוץ לבית עלולים להחריף בעיות שינה וגם גירויים חיצוניים כמו תאורה חזקה מידי או צפייה במסכים. בנוסף לאלה, ישנן גם מחלות רקע שונות שמשפיעות על איכות השינה שלנו וגם אורחות חיים מסוימים כמו אכילה מוגזמת בלילה, שתייה מרובה של קפה או שימוש באלכוהול ובסמים. 

רפואת צמחי המרפא מציעה מגוון רב של צמחים שיכולים להקל על נדודי שינה או התעוררויות תכופות במהלך הלילה. חלק מהצמחים ידועים עוד מהרפואה העממית המסורתית כשבעבר היו נוהגים להכין שיקוי לפני השינה כדי לעודד שינה איכותית. אציין פה שלושה מן הצמחים היעילים ביותר אך לפני כן יש לציין כי חשוב שאנשים הנוטלים תרופות יתייעצו עם רופא בטרם השימוש.

יתן לקנות את עלי הצמח המיובשים/טריים ולשתות כתה לפני השינה (צילום: אינגאימג')
יתן לקנות את עלי הצמח המיובשים/טריים ולשתות כתה לפני השינה (צילום: אינגאימג')

בין הצמחים המומלצים הוא צמח הפסיפלורה. בעוד שלפרי הפסיפלורה שאנו רגילים לאכול אין תכונות משרות שינה כלל, לעלי הפסיפלורה (זן שונה מהפרי האכיל) יש גם יש. ברפואה המסורתית באירופה וביבשת אמריקה השתמשו בעלי פסיפלורה להרגעת מתחים וחרדות ולטיפול בבעיות שינה. בשנים האחרונות הצמח נחקר בהקשר של יכולתו להשרות שינה ולהקל על תופעות של חרדה כללית. לאחרונה הצליחו חוקרים לבודד רכיב פעיל מהצמח בשם tri-substituted benzoflavone moiety (BZF) , שלו מייחסים תכונות מרגיעות חרדה ומשרות שינה משמעותיות, מבלי ליצור אפקט ממכר ותלות בחומר, בשונה מהאפקט הממכר של תרופות נוגדת חרדה ושינה. ניתן לקנות את עלי הצמח המיובשים/טריים ולשתות כתה לפני השינה. 

צמח נוסף שנחקר בהקשר של השריית שינה הוא הקמומיל. צמח הקמומיל נמצא בשימוש רב ברפואה העממית היוונית, הרומית והמצרית, כשעיקר השימוש הוא בפרחים. לצמח הקמומיל פעילות שמשרה שינה והוא גם צמח מוביל בטיפול בבעיות של מערכת העיכול. סקירת ספרות משנת 2020 מתארת מחקר שנערך על מטופלים בגיל השלישי שקבלו כמוסות אשר מכילות 200 מ"ג פרחי קמומיל פעמיים ביום במשך 28 יום. תוצאות המחקר הראו שיפור באיכות השינה. כמו כן הצמח שיפר איכות שינה אצל נשים לאחר לידה ששתו כוס תה קמומיל אחת לפני השינה, למשך שבועיים.

גם את הקמומיל ניתן לשתות כתה לפני השינה. צמח הקמומיל בדר"כ ימכר בחנויות טבע כצמח יבש בלבד.

צמח נוסף שנחקר בהקשר להשפעתו משרת השינה הוא המליסה הרפואית. מקור השם שלו ביוונית הוא "דבורת הדבש" על כך שבריחו הלימוני הוא מושך אליו נחילי דבורים. הרופא האלכימאי השוויצרי פאראצלסוס טען בשנת 1493 שהצמח הוא בעל יכולות להחיות את נפש האדם בכל הנוגע לבעיות שקשורות למערכת העצבים. כמה שנים מאוחר יותר, מחקר שהתפרסם ב- 2010 ב Mediterranean Journal of Nutrition and Metabolism מצא שצמח המליסה סייע להרגעת התקפי חרדה קלים ונדודי שינה. מליסה בטעמה הלימוני טעימה לחיך, ניתן לצרוך את העלים בצורתם היבשה וניתן לגדלה בקלות באדנית על אדן החלון ולהכין תה מהעלים הטריים כמו ששותים תה נענע. 

גם את הקמומיל ניתן לשתות כתה לפני השינה (צילום: אינג'אימג')
גם את הקמומיל ניתן לשתות כתה לפני השינה (צילום: אינג'אימג')

שלושת סוגי הצמחים שהוזכרו מעלה ניתנים לרכישה כעלים יבשים בחנויות טבע, במחלקות הטבע בפארמים השונים ובשווקי תבלינים ויש לשמור אותם בצנצנות זכוכית סגורות, הרחק ממקור חום. מומלץ לצרוך אותם בחליטת תה לפני השינה ואף ניתן לערבב ביניהם על מנת לזכות בטוב שבכולם. חליטה מושלמת תורכב מכפית שטוחה של עלי מליסה יבשים, כפית שטוחה של עלי פסיפלורה יבשים וכפית אחת של פרחי קמומיל יבשים. מומלץ לשים את הצמחים במסננת קטנה, להניח מעל כוס, לשפוך מים רותחים, לכסות את הכוס עם הצמחים במסננת עם צלחת למשך 10 דקות ולשתות.

בנוסף לכל אלה, כדאי להכין את הגוף והנפש לשעת השינה ולאותת להם שאתם ממש עוד רגע הולכים לישון. עמעמו את האורות החזקים בבית, נסו להימנע מצפייה במסכים לפני השינה, עשו אמבטיה טובה, לבשו בגדים נוחים ופשוט תורידו הילוך. אם ההמלצות האלה מוכרות לכם, הרי שמדובר בהמלצות שניתנות לכל הורה שמתמודד עם ניסיונות הרדמה של תינוק או פעוט והן לחלוטין נכונות בכל הגילים.

הכותבת הינה נטורופתית, הרבליסטית קלינית, מרצה בכירה ומנהלת מגמת הרבליסט קליני במכללת רידמן לרפואה משלימה ואינטגרטיבית