אסטרונומים חשפו תגליות פורצות דרך לגבי "פרץ קרינת רדיו מהיר" (FRBs) - פולסים מסתוריים ועוצמתיים של אור בין-גלקטי שהציקו למדענים במשך שנים. גילויים אלה עשויים לקרב את החוקרים צעד נוסף לחשיפת המנגנונים שמאחורי התופעה הקוסמית המסקרנת, כך לפי הדיווחים ב"ניו יורק פוסט".

פרטי המחקר המהפכני וה"מוזר" פורסמו לאחרונה בכתב העת "Monthly Notices of the Royal Astronomical Society". ד"ר סופיה שייח, מחברת ראשית וחוקרת פוסט-דוקטורט במכון SETI לחיפוש אחר בינה מחוץ לכדור הארץ, אמרה ל-ניו יורק פוסט: "העבודה הזו מרגשת במיוחד, מכיוון שהיא מספקת גם אישור לתכונות ידועות של FRBs וגם גילוי של כמה חדשות".

מי שולח אותות רדיו לכדור הארץ? (צילום: אינג'אימג')

מה הם FRBs?

FRBs הם פרצי קרינת רדיו מהירים הנמשכים רק שבריר מאלפית שנייה, אך הם חלק מהפיצוצים הבהירים והבולטים ביותר ביקום. הם כה חזקים שניתן לראותם דרך טלסקופים במרחק של יותר מ-4 מיליארד שנות אור, זאת על פי הודעת המחקר. לא ברור בדיוק מהיכן הגיעו פרצי הקרינה, אך מדענים מסוימים מאמינים שהם משתחררים מכוכבי נויטרונים בעוד שאחרים משערים שהגיעו ממקורות חייזריים.

איתורי ה-FRBs הראשונים התרחשו בשנת 2007, ומאז נצפו מאות משידורים בין-גלקטיים אלו הנובעים מנקודות מרוחקות ביקום. עד כה, הצליחו המדענים לעקוב רק אחר 50 FRBs לנקודות המקור שלהם, כך צוין ב"ניו יורק פוסט".

כדי לשפוך אור על האירוע השמימי הספציפי הזה שכונה "20220912A", השתמשו החוקרים במערך הטלסקופים המשודרג Allen Telescope Array (ATA) כדי לבצע תצפית מפורטת של FRB חוזר. לאחר למעלה מ-541 שעות של תצפית, קלטו מחפשי הרוחות הבין-כוכביות 35 FRBs, המכסים טווח רחב בחלק התחתון של הספקטרום האלקטרומגנטי.

תרבויות אינטליגנטיות המתקשרות עמנו מחוץ לכדור הארץ? (צילום: אינג'אימג')

הם גילו תגלית מדהימה: בפעם הראשונה, מדענים הבחינו בירידה בתדירות המרכזית של ההתפרצויות, בדומה ל"שריקה סלסטית" (ביטוי דמיוני המתאר קול חזק וקצר שמקורו בשמים), כפי שתיאר אותה ה-CNN. ירידה זו הפכה ברורה כאשר חוקרים תרגמו את האותות לצלילים בטוני קסילופון.

האם האותות מגיעים מחוצנים?

למרות המחקר פורץ הדרך, האסטרונומים עדיין רחוקים מאוד מלגלות את הסוד מאחורי גלי רדיו הבין-כוכביים האלה. "אנחנו מצמצמים את מקור ה-FRBs, למשל, לאובייקטים קיצוניים כמו מגנטרים (כוכבי ניוטרונים עם שדות מגנטיים חזקים), אבל אף מודל קיים לא יכול להסביר את כל התכונות שנצפו עד כה," סיכמה ד"ר שייח.