מסתבר שאם לא נדע לנסח את השאלות הנכונות לא נגיע לפתרונות יצירתיים רלוונטיים למצב. איך נדע  מהי בעצם שאלה טובה? שאלה שתוביל לחשוב על פתרון יצירתי ואחר? מחקר חדש בוחן את הקשר בין שאילת שאלות ליצירתיות. ואיך סוג השאלות שאנו שואלים משפיע על רמות היצירתיות שלנו.

המחקר נערך על ידי ד״ר יועד קנת, ראש המעבדה לחקר מורכבות קוגניטיבית בפקולטה למדעי הנתונים והחלטות בטכניון  (בהובלת הסטודנט תובל רז ובשיתוף פעולה עם פרופ׳ רוני רייטר-פלמון). המחקר התפרסם בעיתון המדעי Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts. מחקר זה מראה בפעם הראשונה באופן ניסויי את הקשר בין שאלת שאלות—ובמיוחד שאלות מורכבות—וחשיבה יצירתית.

לנסח את השאלות הנכונות (צילום: envato)
לנסח את השאלות הנכונות (צילום: envato)

המחקר מתבסס על הטקסונומיה (מדרג) של בלום, כלומר, מודל בעל שש רמות חשיבה, המדורגות מהפשוט למורכב. לפי הנחת המודל, השגת חשיבה גבוהה תלויה בשליטה ברמות הקודמות לה: רמה קוגניטיבית בשלב גבוה, מותנית בהשגת רמות קודמות לה. 

על פי המודל העדכני של התאוריה של בלום קיימות 6 דרגות של למידה. הדרגה הנמוכה ביותר היא זיכרון, כלומר, שליפה של פרטי מידע, עובדות ומינוחים שנלמדו. השלב השני – הבנה, כלומר פירוש ותרגום הידע למשמעות. השלב השלישי הוא יישום, כלומר מציאת פתרון למצב שלא נתקלו בו על בסיס הידע שנלמד. בשלב הרביעי תהיה אנליזה, כלומר, אבחנה בין עיקר ותפל, ובין עובדות להנחות. השלב החמישי הוא הערכה, כלומר ביצוע שיפוט של התוצר והצדקת השיקולים לשיפוט זה. השלב האחרון יהיה יצירה, כלומר, צירוף כל הרכיבים לפתרון מקורי.

בסדרה של ניסויים, התבקשו הנבדקים להעלות שאלות על חפצים יום יומיים, כגון כרית או עפרון. השאלות דורגו לפי רמת היצירתיות שלהן ומורכבות כל שאלה דורגה ביחס למדרג של בלום. המדרג של בלום מניח כי שאלות פשוטות אשר מטרתן למשל לברר מידע עובדתי, הינן פחות מורכבות, בעוד שאלות בהן אנו מוסיפים מידע חדש או מביעים דעה אישית, הן מורכבות יותר. למשל, ביחס לחפץ עפרון, שאלה ברמה נמוכה במדרג של בלום תהיה איפה קונים אותו? ושאלה ברמה גבוהה, מורכבת, היא האם האדם שהמציא את העיפרון היה צייר טוב? כך, ניתן לבחון את הקשר בין מורכבות של שאלה לבין היצירתיות שלה.

נבדקים אשר שאלו יותר שאלות מורכבות היו יצירתיים יותר (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)
נבדקים אשר שאלו יותר שאלות מורכבות היו יצירתיים יותר (צילום: נתי שוחט, פלאש 90)

תוצאות המחקר הראו כי מורכבות השאלה קשורה ליצירתיות של השואל, וכי נבדקים אשר שאלו יותר שאלות מורכבות היו יצירתיים יותר, בעוד כאלו ששאלו שאלות פשוטות היו יצירתיים פחות. מדוע שאילת שאלות מורכבות קשורה ליצירתיות? לטענת החוקרים, שאלת שאלות הוא המנגנון המאפשר את תהליך מציאת בעיות. היכולת לשאול את השאלות הנכונות, שמאתגרות את הקיים ואת הנחות היסוד פותחת צוהר לעולם חדש ולא מוכר. מציאה/הגדרת הבעיה היא השלב הראשון בתהליך היצירתי, ומאפשר התמודדות עם מצבים עמומים אשר אינם מוגדרים היטב. היא כוללת  תהליך של הבנת הבעיה, ממה היא בנויה והתוצאה הנדרשת. שלב זה נחשב לשלב המוביל לקראת פתרונות יצירתיים אפשריים בתהליך החשיבה היצירתי. 

בתקופת הנוכחית של אי וודאות ומשבר מתמשך, נוצרה מציאות חדשה, מציאות שמחייבת לשאול את השאלות הנכונות ולאתגר את החשיבה. יש צורך כעת להתנתק מהמסורתי, מהידוע, ולהתמקד בשאלות שקשורות למצב החדש, שאלות מורכבות שיובילו לפתרונות יצירתיים לאתגרים הרבים איתם אנו מתמודדים.

קישור למאמר ופרטים נוספים