מחקר חדש שפורסם בכתב העת "Sleep Health", מצא כי תוספת של שעתיים שינה בסופי שבוע יכולה להפחית את הסיכון להתקפי לב ושבץ ב-63%, במיוחד עבור אלה שסובלים מעייפות כרונית וישנים פחות משש שעות בלילה בימי החול.

חוקרים מאוניברסיטת הרפואה ננג'ינג בסין, בדקו את הקשר בין דפוסי שינה לבין בריאותם של 3,400 משתתפים. הם גילו שאלו שנהגו "להשלים שעות שינה" בסוף השבוע כדי לפצות על העייפות בימי העבודה, הפחיתו משמעותית את הסיכון למחלות לב וכלי דם. בקרב אלה שלא ניצלו את סופי השבוע להשלמת שעות שינה, שיעור מחלות הלב היה גבוה בהרבה.

''נודניק'' בשעון המעורר (צילום: אינג'אימג')
''נודניק'' בשעון המעורר (צילום: אינג'אימג')

המחקר אף העלה אפשרות מעניינת נוספת: מחסור קל בשינה בימי החול אינו בהכרח הרגל מזיק, כל עוד מפצים עליו בסוף השבוע. עם זאת, חשוב לזכור שמחסור משמעותי בשעות שינה קשור לבעיות בריאותיות חמורות כמחלות לב וכליה, לחץ דם גבוה וסוכרת, ולכן חשוב להקפיד על לפחות שבע שעות שינה בלילה, כפי שממליצים מרכזי הבקרה והמניעה למחלות בארה"ב.

חשוב לציין שבצד השני של המטבע קיים סיכון גם בשינה עודפת. מחקר שנערך השנה מצא קשר בין שינה של יותר מתשע שעות בלילה לבין סיכון מוגבר לשבץ. יתרה מכך, שינה מרובה נקשרה למצבים בריאותיים שליליים נוספים, כמו השמנה, סוכרת ובעיות לב ואף לסיכון מוגבר לתמותה.

המנגנון המדויק מאחורי הקשר בין שינה עודפת לסיכון לשבץ אינו ברור לחלוטין, אך החוקרים מציעים שהוא עשוי לנבוע מבעיות בריאותיות אחרות כמו אנמיה, דיכאון או אורח חיים לא פעיל.