במחקר עדכני שפורסם בכתב העת המבוקר על ידי עמיתים של PeerJ, חברו מדענים מאוניברסיטת קליפורניה בדייוויס, קרן הלווייתנים של אלסקה, ו-SETI (מיזם לחיפוש אחר חיים תבוניים מחוץ לכדור הארץ) יחדיו. המשימה שלהם תחילה הייתה: לתקשר עם לווייתנים. והם עשו בדיוק את זה.

הממשלה האמריקאית מסתירה מידע? "האמת על חייזרים תתגלה תוך חודשים בודדים"

בניסוי פורץ דרך, הצוות ניהל שיחה בת 20 דקות עם לווייתן גבנון בשם טווין, בשפה שלו. טווין והמדענים לא שוחחו על מזג האוויר או על שמועות שרצו במעמקי האוקיינוס - אנחנו עדיין רחוקים מרמה כזו של הבנה.

מה שקרה, לעומת זאת, היה מדהים: המדענים הפליגו בסירה לחוף באלסקה והשמיעו "קריאת מגע" לאוקיינוס כדי לראות אם לווייתנים כלשהם יגיבו.

קריאות מגע דומות לברכה אנושית. הלווייתנים משתמשים בהן כדי לקרוא ללווייתנים אחרים או על מנת לעדכן זה את זה היכן הם נמצאים, כפי שהסבירה פרופסורית בבית הספר לרפואה וטרינרית באוניברסיטת UC.

ואכן, טווין שחה בתגובה לעבר הסירה והקיף אותה. ב-20 הדקות הבאות, המדענים שידרו את אותה קריאת מגע 36 פעמים שונות במרווחי זמן משתנים, וטווין הגיב לקריאה בכל פעם, תוך התאמה צמודה של המרווחים.

כלומר, אם המדענים המתינו 10 שניות לפני ששידרו שוב את הקריאה לטווין, הוא גם המתין 10 שניות לפני שהגיב. סוג כזה של התאמה במרווח הזמנים מרמז על מעורבות מכוונת מצדו של הלוויתן. 

"אנו מאמינים שזו החלפת איתותים תקשורתית ראשונה מסוגה בין בני אדם ללווייתני גבנון ב'שפת' הלווייתנים", מסר אחד מעורכי הניסוי. 

וכיצד כל זה קשור לתקשורת עם חייזרים? מסתבר שהתנהגותה של טווין יכולה להיות דומה לאופן שבו חוצנים עשויים לחפש אותנו, אמר חוקר בכיר במכון SETI.

"הנחה חשובה בחיפוש אחר אינטליגנציה תבונית מחוץ לכדור הארץ היא שחוצנים יהיו מעוניינים ליצור קשר ולכן יכוונו למקלטים אנושיים" - בדומה לאופן שבו טווין הגיב לקריאת המגע מהמדענים. על ידי שיפור מסננים אינטליגנטיים אלה, הוסיפו החוקרים, מדענים יוכלו להשתמש בהם כדי לזהות איתותים אינטליגנטיים מהחלל בניסיון כאמור ליצור קשר ראשון עם גזע חוצני.