מדענים בוחנים את האפשרות העתידית להשתמש בטכנולוגיה מעולם המדע הבדיוני כדי להגן על כדור הארץ מאסטרואיד שעלול להיות קטלני. מחקר חדש שפורסם לאחרונה, בחן את האפשרות לירות פצצה גרעינית למרחק של "מיליוני קילומטרים" לעומק החלל כדי להסיט את האסטרואיד ממסלולו כשהוא עושה את דרכו לכדור הארץ.

חוקרים במעבדת הלאומית לורנס ליברמור (LLNL), פיתחו כלי דיגום חדש שיכול להעריך את האפשרות הזו. הכלי, המפורט בכתב העת Planetary Science Journal, מאפשר למדענים לחשב את גודלו ומהירותו של האסטרואיד, את כמות האנרגיה הדרושה כדי להסיט אותו ממסלולו ואת הסיכונים הכרוכים בשימוש בפצצה גרעינית.

האפשרות להסטת אסטרואידים ממסלולם נבחנת (צילום: רויטרס)
האפשרות להסטת אסטרואידים ממסלולם נבחנת (צילום: רויטרס)

"אם תהיה לנו התרעה מספקת, נוכל לשגר פצצה גרעינית ולשלוח אותה מיליוני קילומטרים לעבר האסטרואיד שמתקרב לכדור הארץ", אמרה פיזיקאית LLNL מרי ברקי, שעמדה בראש צוות המחקר ל-ניו יורק פוסט. "לאחר מכן נשנה את מסלולו של האסטרואיד, נשמור עליו שלם ונהדוף אותו באופן מבוקר הרחק מכדור הארץ".

המחקר מצא כי פצצה גרעינית היא אפשרות יעילה להסיט סלעי חלל ממסלולם בדרך לפלנטה שלנו, אך עם זאת, ישנם גם סיכונים הכרוכים בפעולה מסוג זה בחלל. לדוגמה, אם הפצצה תתפוצץ קרוב מדי לאסטרואיד, היא עלולה לנפת אותו וליצור שברים גדולים שיכולים לפגוע בכדור הארץ.

נפוצץ את האסטרואידים שמתקרבים אלינו באמצעות פצצה גרעינית? (צילום: אינג'אימג')
נפוצץ את האסטרואידים שמתקרבים אלינו באמצעות פצצה גרעינית? (צילום: אינג'אימג')

"בעוד שההסתברות לפגיעה באסטרואיד גדול במהלך חיינו נמוכה, ההשלכות הפוטנציאליות עשויות להיות הרסניות", אמרה ברקי. המחקר החדש הוא צעד נוסף בפיתוח טכנולוגיות להגנה על כדור הארץ מפני איומים אסטרואידיים. עם זאת, חשוב להמשיך לחקור שיטות שונות להגנה על כוכב הלכת שלנו, שכן לא ברור עדיין איזו שיטה היא הטובה ביותר.